FødevareWatch

Trio vil slå hårdere ned på vildledende klimamærkning

Enhedslisten, Greenpeace og Forbrugerrådet Tænk opfordrer til langt hårdere konsekvenser for virksomheder, der pynter sig med lånte klimafjer - især på fødevareområdet.

Foto: Rune Pedersen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Forsøg på at vaske sig grønnere gennem markedsføring af klimavenlige produkter på forkerte præmisser skal straffes hårdere, hvis det står til Enhedslisten, Greenpeace og Forbrugerrådet Tænk.

I et debatindlæg i Berlingske peger de på, at selskaber som Arla og Danish Crown slipper for billigt med deres grønne markedsføring - og at Forbrugerombudsmanden - ikke Fødevarestyrelsen - skal håndtere fødevaresagerne om vildledende markedsføring.

Dermed kan bødestørrelsen gå fra maksimalt 10.000 kr. op til millionklassen og få markant større effekt.

"I dag mangler der konsekvenser for virksomheder, der pynter sig med luftige grønne udsagn om klimafordelene ved deres produkter. Ikke mindst på fødevareområdet, hvor markedsføringsloven ikke bliver anvendt til vurdering af vildledningssager," lyder det i indlægget fra de tre parter.

De opfordrer derfor til, at erhvervsminister Simon Kollerup og fødevareminister Rasmus Prehn sikrer, at markedsføringsloven bliver håndhævet ens for alle brancher.

Organisation vil have fjernet klimakreditter fra markedsføring 

Arla forsvarer klimakreditter efter kritik

Supermarkeder dropper "klimakontrolleret gris" fra Danish Crown 

Mere fra FødevareWatch

Horestas nye direktørtrio: Vi skal blive skarpere

INTERVIEW: Horesta er på mange måder den ønskede fælles indgang for hotel- og restaurationsbranchen, men ifølge organisationens tre nye direktører er der dog steder, hvor der kan strammes op. ”Vi er en Ferrari, der kører på to ventiler i stedet for otte,” lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier