FødevareWatch

200 landmænd vil bekæmpe billigt oksekød med egen webshop

Med en ny webshop blæser 200 fritidslandmænd til kamp for et mindre men bedre forbrug af oksekød fra køer opdrættet på fritidslandbrug.

Foto: Rasmus Baaner/Ritzau Scanpix

I et forsøg på at få mere gang i salget af oksekødkød fra den gamle kvægrace Limousine er 200 fritidslandmænd gået sammen om at lancere deres egen webshop.

Ifølge en pressemeddelelse er det her, at kampen mod det billige oksekød i detailhandlen skal slås, og fra den nyåbnede oninebutik Danske Bøffer skal der fremover sendes krogmodnede bøffer, rød mørbrad og hakkekød i frysekasser direkte til hoveddøren hos kunderne, der abonnerer.

"Vores børn udstiller til dyrskuer med kalvene, og vi går op i vores dyr med liv og sjæl. Personligt har jeg 35 års  erfaring og kan kende hvert eneste dyr i besætningen og også køernes forældre og bedsteforældre. Det er den respekt og forståelse for, hvor kødet kommer fra, og hvad man støtter med sit indkøb, vi gerne vil udbrede til forbrugerne," siger Jan Winum Povlsen, der er direktør i den nystarterede webbutik for Limousinekvægavlerne, Danske Bøffer.

Tal fra Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse viser ifølge en meddelelse fra Danske Bøffer, at efter danskernes udgifter til oksekød de seneste 20 år er steget med over 20 pct., er kurven nu knækket og forbruget dalende.

Det til trods mener man i onlinebutikken, at der er plads til en satsning som denne.

"Det kan virke paradoksalt, at vi som kødkvægsavlere ikke er interesseret i et stigende kødforbrug, men vores fokus ligger ubetinget på kvalitet fremfor mængde," siger Jan Winum Povlsen.

Efter 100 dage med ny direktør: Friland slår hul på nordamerikansk marked

Aarhusianer brygger på femtende år "uden de store dikkedarer"

Kalvekødskoncept hos Friland hænger i en tynd tråd 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier