FødevareWatch

Tema: Næste skridt på slikvejen

I en stribe artikler kigger FødevareWatch nærmere på, hvordan slikbranchen har det, og hvordan fremtiden tegner sig

Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix.

Efter halvandet år med en pandemi, der har ramt den danske slikbranche vidt forskelligt, begynder markedet så småt at vende tilbage til noget, der minder om en normal.

Men hvilken normal er det? Hvad er det for en fremtid, de danske konfektureproducenter kigger ind i? Og hvilke tendenser kommer til at præge den?

Alt det og mere til kan du få svar på i en artikelserie, hvor FødevareWatch kigger nærmere på den danske slikbranche.

 

Ny faktor i fremtiden

De største slik- og konfektureproducenter er blevet ramt vidt forskelligt af corona. Nu kigger de hver for sig ind i en fremtid med nye tendenser, der blandt andet involverer fokus på bæredygtighed og andre ingredienser.

Dansk slikbranche tager sigte på fremtid med bæredygtighed som afgørende faktor

 

Sukkerafgift i Norge

Øget omsætning og større beskæftigelse er blandt de effekter, som man forventer og allerede har fået en forsmag på i Norge, efter man i januar fjernede sukkerafgifterne. Herhjemme er DI Fødevarer stor fortaler for at sænke afgiften for at bremse en række udfordringer.

Slettet sukkerafgift i Norge kaster første effekter af sig - DI Fødevarer kigger med

 

Cloetta på vej tilbage på alle ben

Det kommer til at tage tid for Cloetta at nå tilbage til et økonomisk niveau lig det, slikproducenten lå på før coronakrisen. Særligt én ting spænder ben, siger dansk direktør.

Cloetta-chef: Det tager tid at komme sig, når to af tre forretningsben har været savet over

 

Tilbudsglade danskere

I et marked med fokus på sundhed er det danske slikmarked stadig kendetegnet af en stor hang til tilbud, og det kan drive værdien ud af markedet, siger Mars Danmark-direktør.

Mars Danmark: Det danske marked er nok det mest tilbudsdrevne i hele Nordeuropa

 

Mere slik i fremtiden

Amerikanske Mondelez spår et dansk marked med god fart på væksten inden for konfekturekategorien, fordi vanerne hænger ved. Omvendt er forbruget af tyggegummi dalet.

Konfekturekæmpe: Danskernes indtag af søde sager vil lande på et højere niveau


Slikket rykker på nettet

Med medvinden fra blandt andet den lukkede grænsehandel og de slikhungrende danskere i ryggen klarede danske online slikbutikker sig godt igennem 2020. Nu melder spørgsmålet sig: Kan man blive ved med at sælge slik på nettet, efter coronaen har lettet sit tag?

Nye slikbutikker på nettet holder fast i coronaoptur

Det er ikke ligefrem fordi, at det lå lige for, at Anja Lytzen skulle åbne en online slikbutik. De seneste 15 år har hun drevet butikken Lirum Larum Leg, der sælger tøj og legetøj til børn fra lageret i Hornbæk.

Alligevel er det netop det, hun har valgt at gøre ved at genoplive sine forældre gamle slikforretning Lucky Lips, der indtil 2006 havde hjemme i Helsingør, i en onlineversion.

Iværksætter kaster sig over internetslik: "Jeg har næsten fået det ind med modermælken"

 

Ny fremgang for startup

Den veganske konfekturestartup Glean mærker stor efterspørgsel og det får stifterne til at opskalere og automatisere produktionen. Målet er supermarkedshylderne, lyder det.

Stor efterspørgsel får vegansk konfektureproducent til at investere stort i produktionen 

Mere fra FødevareWatch

Ketchupeffekt redder resultatet hos kæmpen Euro Cater

Den nordjyske Euro Cater-koncern, der omsætter for over 8 mia. kr., har igen haft et svært og coronapåvirket regnskabsår. Samlet blev det dog til et positivt resultat i et år, hvor store nedgange blev afløst af store opture, siger økonomidirektør.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier