FødevareWatch

Chr Hansen udfordres af store datamængder

Danske virksomheder samler data ind som aldrig før, men paradoksalt medfører de store mængder, der betegnes som guld, også udfordringer.

Foto: Marco Vasini/AP/Ritzau Scanpix

I ingredienskoncernen Chr. Hansen er mængden af data vokset hastigt, i takt med at laboranterne ved petriskålene er blevet afløst af computere og robotter. Det har skabt et stort hav af data, der kræver ressourcer som aldrig før at behandle, skriver Børsen.

Til avisen siger finansdirektør og it-ansvarlig i Chr. Hansen Lise Skaarup Mortensen, at det først var efter, at man lod alle afdelinger tale sammen om dataindsamlingen, at man rigtigt kunne få udnyttet dataminens muligheder.

"Vi lærte, at den reelle værdi af vores data først kommer, når vores data taler sammen. Mange virksomheder oplever, at de arbejder datadrevet, men får ikke det fulde udbytte, fordi deres tal ikke taler sammen. Hvis du virkelig skal bruge det her data til at få indsigt og drive innovation ud af sammenhængen mellem data, så er der ingen vej udenom at få centraliseret og strømlinet dataindsamlingen," siger Lise Skaarup Mortensen.

Den vertikale konkurrence tiltager: Tysk gigant varsler flere fabrikker i Skandinavien

Her overleverer de den svære nyhed: Vi skal forberede virksomheden på, at forbrugerne kan foretrække konkurrenten

Unilever vil gøre alle sine produkter CO2-neutrale inden 2039

Mere fra FødevareWatch

Ny formand i nordjysk fiskekoncern

Fiskekoncernen Seafood Danmark fik i sommer ny koncernchef, og nu er der også kommet ny bestyrelsesformand i selskabet med de store vækstambitioner.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier