FødevareWatch

Arla klar til satse hårdere på plantebaseret marked

Mejerikoncernen vil lancere flere plantebaserede produkter i år og vil være i top-3 på markedet for plantedrikke, der vokser hastigt.

Foto: PR / Arla

Et år efter at have lanceret de første plantedrik-produkter under navnet Jörd, er mejerikoncernen Arla nu klar til at angribe hårdere på det plantebaserede marked med flere produkter og større ambitioner, skriver Børsen.

Naturli, svenske Oatly og de andre aktører skal have kamp til stregen. Arla kommer derfor med en ny vaniljebaseret havredrik efter pinse, senere på året kommer der et smørbart produkt og endnu et plantebaseret produkt, omend hemmeligt, er på vej.

"Vi har fået en rigtig god start og en andel af markedet på 5 pct. Men vi skal videre derfra. Vi går nu bredere ud og ind i flere produktkategorier. Vi satser på, at få flere til at lave et prøvekøb af Jörd," siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør i Arla med ansvar for innovation og marketing.

Arla har tidligere meldt ud, at med succes i salget af havredrikke på hjemmemarkedet har koncernen fået eksportdrømme med produkterne. For få måneder siden meldte Arla således om planer for at udvide salget til Storbritannien i dagligvarekæden Sainsburys og hos nethandelskæmpen Amazon.

Arla luftede også planer om at gå ind i Sverige og Tyskland, efter at have oplevet succes med lanceringen herhjemme.

Arla satser på eksportboom for plantedrikke

Arla vil udvide plantebaseret serie

Arla snupper 10 procent af det plantebaserede millionmarked  

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier