FødevareWatch

Vækstivrig madleverandør kan være på vej ind i Danmark

Den estiske taxi-app Bolt vil forsøge at konkurrere på madlevering i Danmark. Firmaet har før været på vej ind på det danske taxi-marked.

Den intense kamp om de danske take-away kunder ser ud til at blive endnu hårdere.

I løbet af sensommeren vil den estiske taxi-app Bolt lancere deres madleveringsplatform med egne madbude i Danmark. Det erfarer Fagbladet 3F fra kilder i restaurationsbranchen.

Bolt er mest kendt for en Uber-lignende taxa-app, hvor kunder kan bestille en tur fra private chauffør, der kører i egen bil. Selskabet er til stede i 40 lande over hele verden og har angiveligt over halvanden million private chauffører tilknyttet. Bolt er også ifølge selskabets hjemmeside Europas største udbyder af el-løbehjul, som kan lejes på appen.

Under corona-krisen har Bolt valgt at satse massivt på det voksende marked for madlevering, og de har etableret sig i 50 nye byer det seneste år.

Selskabet er blev vurderet som Europas tredjehurtigst voksende virksomhed af Financial Times i 2020 - samme år hvor Wolt var nummer et. I december fik Bolt en kapitalindsprøjtning på 1 mia. kr. fra en række investorer.

Men det er ikke første gang at folkene bag Bolt prøver at erobre det danske marked.

Selskabet blev startet i 2013 under navnet Taxify. Planerne om at rykke ind i Danmark blev aldrig til virkelighed.

Nu ser det ud til, at firmaet forsøger at rykke ind på det meget konkurrenceprægede - men langt mindre regulerede - marked for madlevering. I øjeblikket konkurrerer særligt Wolt, Hungry og Just-Eat om kunderne. Her er det kun Just-Eat, der har tegnet overenskomst med 3F for deres bude, mens både Hungry og Wolt benytter sig af såkaldt "selvstændige kurérpartnere".

Bolts nordiske pressechef, svenskeren David Mothander, vil ikke bekræfte, at Bolt allerede ved slutningen af sommeren vil åbne op i Danmark.

Han skriver i en mail til Fagbladet 3F, at de i øjeblikket er i gang med at undersøge mulighederne for at komme ind på markedet.

"For bedre at forstå, om vi kan tilbyde en god løsning for alle dem, der er involveret i Bolts platform - kunder og partnere - har vi en ekstremt flittig tilgang til at undersøge markedet, inden vi tager beslutningen om at gå ind på det," skriver pressechefen, der lover at holde Fagbladet 3F underrettet, så snart der er "nyt om vores plan om at gå ind på det danske marked".

Mere fra FødevareWatch

Pernod Ricard køber online whiskykæmpe

The Whisky Exchange er onlineforhandler af knap 4000 forskellige skotske whisky-mærker i over 30 lande. Handlen skal give den franske koncern mere viden om markedet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier