FødevareWatch

Restaurant-nedlukninger påvirker salg hos dansk pommes frites-producent

Coronanedlukningerne af de danske restauranter har påvirket salget af pommes frites hos koncernen Flensted. "Vi har været udfordret," lyder det fra den adm. direktør.

Foto: Peter Hove Olesen / Ritzau Scanpix

Forarbejdningskoncernen Flensted mærker i øjeblikket konsekvenserne af, at den nedlukningsramte restaurationsbranche under coronakrisen har haft et lavere forbrug af bl.a. pommes frites-kartofler.

Det fortæller Flensteds adm. direktør, Lene Rasmussen, til DR.

"Vi har været udfordret. Vores kartofler kommer op af jorden, uanset om der er corona eller ej. Det var en god høst i 2020, men vi havde slet ikke brug for så mange, fordi hele vores food-service salg har været væk qua corona," siger hun.

Det er ikke kun i Danmark, der har været et stort overskud af kartofler, det gælder også i resten af Europa, tilføjer Flensteds direktør, som dog kan oplyse, at virksomheden trods krisen kommer ud af 2020 med "et lille plus."

Mere fra FødevareWatch

Sløv sagsbehandling bremser fastfoodkædes udvidelse

Fastfoodkæden Sunset Boulevard har i år haft planer om at åbne seks til otte restauranter rundt om i Danmark. De planer er dog blevet skudt til hjørne på grund af lange ventetider på en byggesagsbehandler og byggetilladelser.

EU-lovgivning vil koste fødevarebranchen 140 millioner kroner

Det vil i gennemsnit koste alle fødevarevirksomheder et par tusinde kroner at overgå til nye regler om betalingsfrister og ansvarlig handel. De årlige omkostninger er dog reduceret kraftigt ved dansk beslutning om overimplementering, anslår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Venstre vil åbne restauranter uden coronapas

Som et af fem konkrete forslag til en hurtigere genåbning vil Venstre have åbnet for både udendørs og indendørs servering på restauranter uden coronapas, når der senere på ugen skal forhandles om yderligere åbning af samfundet.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier