FødevareWatch

Tænketank ønsker mere håndfast plantesats: "Markedet kommer af sig selv"

TEMA: Danske afgrøder til dansk forarbejdelse. Tænketanken Frej foreslår et markant skifte mod flere plantebaserede fødevarer som indspark til de politiske forhandlinger om fremtidens landbrug og klimapåvirkningerne herfra.

Danmark er førende på økologi, men nu skal vi til at satse hårdere, hvis vi skal med på det plantebaserede område, mener tænketank. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Der er brug for en omlægning til proteinafgrøder på de danske marker og øget forskning i den plantebaserede fødevareproduktion. Danmark skal sætte meget større fodaftryk på markedet, for det vokser, og vi skal med på vognen nu, lyder meldingen fra Tænketanken Frej.

"Markedet kommer af sig selv og de politiske vinde blæser i retning af tiltag på dette område, fordi der er et stort pres. Så de store landbrugsvirksomheder bliver bare enten en del af dette eller, også går det forbi dem. Hvorfor ikke tage skridtet videre og satse på forarbejdninger af bælgfrugter," siger Marie-Louise Boisen Lendal, medstifter og direktør i Tænketanken Frej.

Her har man for nylig sendt ni målsætninger i en samlet handlingsplan afsted på området.

Marie-Louise Boisen Lendal opfordrer specielt de største danske landbrugs- og fødevarekoncerner til at kaste sig hårdere ind i den plantebaserede udvikling, der ifølge analysehuset Meticulous Research i 2027 kan udgøre 460 mia. kr. globalt - og årlige vækstrater på op mod 35 pct. i de vestlige lande.

Europa spurter mod mere plantebaseret vækst – Danmark halter  

Derfor tror vi på, at der er et kæmpe potentiale for dansk landbrug og fødevaresektoren, som man ikke har taget endnu

Marie-Louise Boisen Lendal, medstifter og direktør, Tænketanken Frej

Men for at Danmark for alvor kommer med på vognen, skal der produceres mange flere proteinafgrøder herhjemme som kan være råvarer for de nye fødevarer. Derfor foreslår Frej øget forskning i omlægning af afgrøder med slutmålet om en fordobling af de danskproducerede og forarbejdede plantebaserede fødevarer inden 2025.

"Kvaliteten af de plantebaserede varer er lav, og der er få produkter på markedet - derfor tror vi på, at der er et kæmpe potentiale for dansk landbrug og fødevaresektoren, som man ikke har taget endnu. Flere og flere skærer ned på kødet, så hvorfor ikke give dem gode produkter fra de stærke virksomheder, men der er brug for forskning til udvikling af nye produkter," siger Marie-Louise Boisen Lendal.

Danish Crown holder nøje øje

En af de oplagte fødevareaktører med både landmænd i ryggen og økonomiske muskler er kødkoncernen Danish Crown, der gang på gang har skullet forholde sig til dalende kødbrug i Europa og et øget plantefokus blandt forbrugerne.

Hos datterselskabet Danish Crown Foods, der står bag en lang række forbrugerprodukter som Tulip, Friland og Steff Houlberg understreger adm. direktør Kasper Lenbroch, at man analyserer markedet nøje hele tiden, og han afviser på ingen måde et mere plantebaseret fokus.

"Vi arbejder massivt med innovation, men vi er måske lidt langsomme og ikke dem, der kommer med en højdespringer hen over weekenden. Men vi vil vinde hverdagen, også når forbrugerne bevæger sig over mod to kødfrie dage om ugen eller mindre kød," siger Kasper Lenbroch og understreger, at man trods alt var først med plantebaseret bacon.

Prehn: Landbruget skal være klar til at møde de nye plantebehov 

Selskabet sender årligt 100 nye produkter på banen og købte sig i efteråret ind i innovationsfabrikken In Foods i Midtjylland, hvor man udvikler nye produkter baseret på både kød og planter.

"Derfor gennemanalyserer vi markedet, og når vi føler, at markedet er på niveau med vores kompetencer, så kommer vi og skal gøre en forskel. Udviklingen er helt klart en trussel og helt klart en mulighed - og vi elsker helst at arbejde med muligheder," siger Kasper Lenbroch.

Kopiere den økologiske succes

Hos Økologisk Forening ser man mange ligheder mellem det plantebaserede og opbygningen af det økologiske marked i Danmark, der startede hos entusiasterne og voksede sig stort.

"Man kan sige, at økologerne i Danmark jo var pionerer og gik foran. De ville gerne udvikle en anden måde at producere på, og jeg tror, det er det samme, vi vil se med det plantebaseret. Det kræver nogle pionerer, der siger: Det er den her vej, vi skal," siger Helle Borup Friberg, adm. direktør i Økologisk Landsforening, der sammen med Dansk Vegetarisk Forening har oprettet Plantebaseret Videnscenter for at styrke forskningen.

I Danmark har vi i lang tid været eksperter i at producere bacon og mælk og smør og lignende - og det er den samme udviklingsrejse vi skal på med det plantebaseret.

Helle Borup Friberg, adm. direktør, Økologisk Landsforening

Helle Borup Friberg understreger dog, at foreningen ser de plantebaserede afgrøder og fødevarer som et ekstra element i den stærke danske fødevaresektor – og ikke i stedet for animalsk produktion og de produktkategorier, som gennem årtier har været grundsten i fødevaresektoren.

"I Danmark har vi i lang tid været eksperter i at producere bacon og mælk og smør og lignende - og det er den samme udviklingsrejse vi skal på med det plantebaseret. Vi ser ikke på det sådan, at det skal komme i stedet for det vi har, men vi det skal være supplerende," siger Helle Borup Friberg.

Plantebranchen kalder på politiske tiltag: "Pengene er ikke udfordringen"  Grovvareselskaber klar til offensiv i plantebaseret fødevaremarked

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier