FødevareWatch

Startup vil indtage steakmarkedet med 3D-printede bøffer

Med trecifrede millionbeløb i ryggen vil en kødfri startup indtage tallerkenen i både Europa og Asian 3D-printet plantekøde. "Vi har alle byggestenene på plads til at gøre dette en realitet," siger adm. direktør.

(ILLUSTRATION) | Foto: Casper Dalhoff/JPA

Fremover skal det være muligt at fange en god, saftig, velgrillet bøf – direkte fra den nærmeste 3D-printer.

Sådan lyder den overordnede målsætning hos den israelske fødevarevirksomhed Redefine Meat, der nu sigter mod at komme ud i steakhouses og restauranter i både hjemlandet, Europa og Asien. Det skriver Bloomberg Green.

Den israelske startup slår sig op på at 3D-printe oksekødsudskæringer fra fillet til tyksteg med alternative proteinkilder. En ambition som ifølge det amerikanske medie har sikret virksomheden en kapitalrejsning på 29 mio. dollar – rundt regnet 178 mio. kr. – som skal bruges til at bygge den første fabrik i fuld skala i løbet af 2021.

"Vi vil ændre den tankegang, at lækkert kød kan kun komme fra dyr," siger adm. direktør i Redefine Meat, Eshchar Ben-Shitrit, til mediet og fortsætter:

"Vi har alle byggestenene på plads til at gøre dette til en realitet."

Generelt har plantebølgen over de senere år tiltrukket sig massive mængder kapital til udvikling og implementering. Blandt giganterne, som ser et potentiale i den grønne profil finder således i dag bl.a. verdens største fødevareproducent Nestlé, Novo Holdings og fastfood-kæden McDonalds, der også tester konceptet af i Danmark.

McDonalds tager den kødfri vej: Tester plantesulten hos danskerne 

Tilbage hos Redefine Meat lyder ambitionen imidlertid på mere end hakkekødsalternativer.

Ifølge Bloomberg Green arbejder den israelske startup samtidig på at sikre den rette tekstur, som skal give den rigtige "sansningsoplevelse" på linje med premium-udskæringer af oksekød.

Startuppen arbejder i dag fortsat på smagsoplevelsen, men i et tidligere interview lagde topchefen vægt på, at 3D-processen gjorde det muligt at "printe" en kompleks lagdeling, som sikrede den rette tekstur i det færdige produkt.

Meatless Farm på ny stor pengejagt til næste år

Novo investerer i kødfri protein 

Mere fra FødevareWatch

Frasalg redder Frellsens bundlinje i hårdt coronaår

Et år med lukkede butikker og manglende kaffesalg til de danske kontorer trækker streger i Frellsens regnskab. Det blev samtidig året, hvor to familiemedlemmer trådte ud af ejerkredsen, og der er dermed sat punktum for et generationsskifte.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier