Konservesboom giver nye eksportdrømme i Danish Crown Foods

På få år er konservesforretningen i Danish Crown Foods vokset fra europæisk stagnation til global vækstmotor. Kødprodukter på dåse og beholdere er blevet en milliardforretning med vækstpotentiale i en række lande ved ækvator.
Foto: PR/Tulip
Foto: PR/Tulip

Hvornår har du sidst købt kød på dåse? De færreste danske forbrugere kigger i den retning, men ude i verden er efterspørgslen opadgående. Og ikke kun på grund af corona.

Derfor skrottede Danish Crown Foods for få år siden det ensidige fokus på Europa i konservesforretningen med Tulip-logoet i front og satsede globalt.

Det har givet pote og selvom pandemien har skubbet på salget, ligger der en bagvedliggende væksttrend, som den danske kødkoncern har tænkt sig at tage større bidder af. Det siger Kasper Lenbroch, adm. direktør i Danish Crown Foods.

"Vi er gået fra udgangspunktet i 2016, hvor efterspørgslen var under pres i Europa til nu at have fuld fokus på vækst udenfor Europa. Ved at redefinere strategien har vi nu taget markedsandele og oplever vækst i markeder som Kina, Filippinerne, Vietnam, Panama, Puerto Rico, Okinawa, men har også Afrika i spil," siger Kasper Lenbroch.

Seneste årsregnskab for Danish Crown-koncernen viste en vækst på 23 pct. for konservessalget.

I 2016 blev der lagt en ny strategi for Danish Crown Foods, der ud over at udbygge den brede position på det danske marked med en lang række kødprodukter og brands, satte fokus på konserves, bacon og pizzatopping som de tre store eksportretninger.

Skabt milliardforretning under radaren

Konservesforretningen er siden vokset til at udgøre mere end en 1 mia. kr. i Danish Crown Foods-regi, men ambitionerne rækker længere end det. Udenfor den vestlige fødevarefokus på bæredygtighed, økologi og raffinerede forædling af maden, er der ganske enkelt mere basale fødevarebehov at dække.

"Generelt kigger vi hele vejen rundt om ækvator, hvor vores produkter er lige præcis det man ønsker at have på bordet eller i skabet. Efterspørgslen stiger disser steder – blandt andet også i lande som Papua Ny Guinea, hvor køl og frys er underudviklet," siger Kasper Lenbroch.

Han forklarer, at Danish Crown Foods som selskab med datterselskaberne i Sverige og Polen har rundet de 10 mia. kr. i omsætning, og at eksportandelen i dag er langt højere end tilbage i 2016.

Foto: PR/Tulip
Foto: PR/Tulip
 

Fremgang stopper ikke med pandemien

Hele konservesforretningen har haft travlt det seneste år med flere ansatte og blandt andet treholdsskift på fabrikken i Vejle. Men konservesfesten ventes ikke at slutte, når vaccinerne er med til at åbne markederne igen.

Øget konservesefterspørgsel får Danish Crown til at ansætte 40 nye medarbejdere 

"Pandemien har været med til booste dette marked, og vi har fået en mærkevareposition, hvilket har gjort det ret attraktivt for os at have med konservesforretningen at gøre. Når pandemien lægger sig, er vi kommet op på et højere niveau end udgangspunktet – og jeg tror ikke på, at vi kommer tilbage," siger Kasper Lenbroch.

Han peger på, at selv om vi selv ikke spiser meget konservesmad herhjemme, er det et globalt vækstmarked, hvor man fortsat kan finde interessante markedslommer til at skalere forretningen. Og den danske kødkoncern har flere fordele i et marked med relativt høj indgangsbarriere.

"Kødkonserves er et forretningsområde, som er svært at etablere sig i, fordi det er kapitalkrævende og en global konkurrence med globale spillere. Vi er kommet op på et mere interessant niveau nu for vores konservesforretning, der aldrig har stået stærkere, end den gør lige nu – både produktionsmæssigt og i markederne. Vi har skabt en ualmindelig robust værdikæde – og har som andelsvirksomhed bare en gigantisk styrke ude i nogle af disse fjerne markeder," siger Kasper Lenbroch.

Tør satse langt hårdere

Med en klar strategi for selskabets ageren ude i verden, så man ikke forsøger at få alle mulige andre produkter med på hylderne hos kunderne, er der ifølge Foods-direktøren også blevet råderum til at satse mere på et område som konserves.

"Der er super fart på og spænding i forretningsområdet, fordi vi har en risikovillighed der er større end tidligere. Til gengæld har vi også sat rammerne ret præcist op for, hvad vi skal arbejde med – herunder konserves – og sætter så fuld turbo på det. Det lykkes vi godt med," afslutter Danish Crown Foods-chefen.

Høje råvarepriser løfter låget i Danish Crowns Foods 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også