FødevareWatch

Forbrugerombudsmanden har modtaget 15 klager over Arla

Forbrugere kan fejlagtigt tro, at en stribe Arla-produkter er klimakompenseret uden at være det, og det er et problem, mener man i Forbrugerrådet Tænk.

Foto: PR / Arla

Det kan være forvirrende at købe Arla-produkter, når man gerne vil tage hensyn til klimaet og vælge de klimakompenserede produkter.

Ifølge Børsen har Forbrugerombudsmanden modtaget i alt 15 klager, der omhander en kampagne, hvor Arla fremhæver sin CO2-neutrale mejeriproduktion, som i virkeligheden kun er gældende for en del af det økologiske sortiment.

"Hvis forbrugerne tror, at Arla kompenserer alle sine økologiske produkter, så gør reklamen det sværere reelt at være en grøn forbruger, og det er jo en vildledning. Især hvis de tror, at produkter som gul ost også er klimakompenseret, for her er CO2-udledningen langt større gennem produktionen," siger Forbrugerrådets projektchef for fødevarer, Camilla Udsen.

Forbrugerombudsmanden modtog hele sidste år i alt 48 klager om greenwashing.

Greenwashing er i fokus i ny mærkningsvejledning Rapport: Klare principper skal modvirke vildledende klimapåstande Margarine Foreningen klager over Arlas klimakampagne For lave danske standarder får Arla til at kigge mod udlandet efter klimakreditter 

Mere fra FødevareWatch

Maltdirektør efter værste år i årtier: "Det er meget ubehageligt"

Udfordringerne har aldrig været større i Sophus Fuglsang Export-Maltfabriks over hundredårige lange virke, som i det seneste år. Det nye regnskab viser største dyk på bundlinjen i topchefens hukommelse. Virksomheden er dog godt polstret, forsikrer han, men han frygter den usikkerhed, som energikrisen lige nu medfører.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier