FødevareWatch

Restauratør dømt for burgervildledning

Udtrykket "Hereford-burger" har netop stadfæstet en bøde for vildledende markedsføring til sjællandsk restaurant.

(Arkiv / Illustration) Foto: Peter Hove Olesen

Ejeren af restauranten "Den Gyldne Ko" har netop fået en juridisk huskekage, når det gælder markedsføring. I fjor fik restauranten en sur smiley og en bøde på 5000 kr. fra Fødevarestyrelsen for at have reklameret med en såkaldt "Hereford Burger".

Burgeren indeholdt ifølge styrelsen imidlertid kun var to pct. Hereford-kød, og afgørelsen fik efterfølgende indehaver Dannie Krogsgaard Rasmussens til at gå rettens vej – Nu har han lidt et nederlag ved Retten i Næstved, skriver Sjællandske.

Sagens hovedperson lægger selv vægt på, at han havde undersøgt, hvorvidt "Hereford" indgik som et beskyttet varemærke, men at han nu har indvilget i at betale bøden.

"Men selv i retten kunne repræsentanten fra Fødevarestyrelsen ikke forklare, hvor mange procent Hereford-kød, en burger skal indeholde, før den må kaldes en Hereford Burger," bemærker Dannie Krogsgaard Rasmussen til Sjællandske efter dommen.

Slagteri bag shitstorm-burger får bøde for fup

Burger King får klø for misvisende veganerreklame

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier