FødevareWatch

Restauratør dømt for burgervildledning

Udtrykket "Hereford-burger" har netop stadfæstet en bøde for vildledende markedsføring til sjællandsk restaurant.

(Arkiv / Illustration) | Foto: Peter Hove Olesen

Ejeren af restauranten "Den Gyldne Ko" har netop fået en juridisk huskekage, når det gælder markedsføring. I fjor fik restauranten en sur smiley og en bøde på 5000 kr. fra Fødevarestyrelsen for at have reklameret med en såkaldt "Hereford Burger".

Burgeren indeholdt ifølge styrelsen imidlertid kun var to pct. Hereford-kød, og afgørelsen fik efterfølgende indehaver Dannie Krogsgaard Rasmussens til at gå rettens vej – Nu har han lidt et nederlag ved Retten i Næstved, skriver Sjællandske.

Sagens hovedperson lægger selv vægt på, at han havde undersøgt, hvorvidt "Hereford" indgik som et beskyttet varemærke, men at han nu har indvilget i at betale bøden.

"Men selv i retten kunne repræsentanten fra Fødevarestyrelsen ikke forklare, hvor mange procent Hereford-kød, en burger skal indeholde, før den må kaldes en Hereford Burger," bemærker Dannie Krogsgaard Rasmussen til Sjællandske efter dommen.

Slagteri bag shitstorm-burger får bøde for fup 

Burger King får klø for misvisende veganerreklame 

Mere fra FødevareWatch

Kioskgrossist får ny direktør

Efter 12 år som direktør i kioskgrossisten Sügro er Jette Andersen skiftet til Dagrofa Logistik & Salg. Ny direktør er på plads til efteråret.

Carlsberg skruer på succesfuld strategi i storbyerne

Mens det aldrig blev nogen succes at rulle Carlsbergs største brands ud i millionbyer hele kloden rundt, har et udelukkende kinesisk fokus kastet guld af sig. I år nærmer bryggerikoncernen sig 40 byer, og strategien tilpasses så småt en ny fremtid.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier