FødevareWatch

Salget af økologi i foodservice er fordoblet på fem år

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik er salget af økologi til kantiner, storkøkkener, restauranter og cateringvirksomheder fordoblet i løbet af de seneste fem år.

Foto: Ida Munch/Ritzau Scanpix

Økologiens indtog på plejehjem, sygehuse og restauranter, i kantiner, børnehaver og andre storkøkkener fortsætter med at være ganske markant.

I 2019 voksede salget ifølge nye tal fra Danmarks Statistik med 11 pct. til omkring 2,6 mio. kr., og dermed blev der solgt dobbelt så meget økologi som i 2014, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Samlet købte danskerne i 2019 økologiske varer for 17,1 mia. kr.

"Stigningen viser, at de professionelle køkkener i større grad er villige til at betale en højere pris for råvarer, der tillægges en merværdi. Det er rigtig godt for både de økologiske og konventionelle landmænd, der i det daglige bestræber sig på at producere fødevarer af høj kvalitet til de danske køkkener," siger Mette Jasper Gammicchia, afdelingsleder, Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling, i Landbrug & Fødevarer.

Det er især de offentlige institutioner, der trækker det samlede øko-salg til foodservice op. I 2019 var 36 pct. af salget hertil -økologisk, og den største kategorimæssige fremgang har været at finde inden for salget af økologisk øl, vin og spiritus, hvor salget er øget med 46 pct. til 165 mio. kr.

I den private sektor steg salget til det stadig større antal restauranter med det økologiske spisemærke, men forud for de store forandringer, som covid-19-situationen har medført, var der plads til forbedring.

"Tidligere var køkkenerne i de private arbejdspladser og hoteller og restauranter lidt bagud med økologiske fødevarer i sammenligning med de offentlige køkkener, men det er tydeligt at de private køkkener virkelig er kommet godt med i de seneste par år. Men der er fortsat et rigtig stort økologipotentiale i den private sektor," siger Mette Jasper Gammicchia,

Og netop corona-nedlukningen gør det svært at spå om, hvordan salget af økologiske fødevarer til foodservice udvikler sig i år og den nærmeste fremtid herefter

"[...]det bliver uden tvivl en markant nedgang. Vi er dog sikre på, at i takt med at mere og mere normaliseres, så vil der igen komme god efterspørgsel af de økologiske varer i de professionelle køkkener," siger Mette Jasper Gammicchia.

Direktør: Stryhns rammer milliardmål i 2020

Stor kampagne skal øge dansk mejerieksport til Kina

Salget af økologiske varer krydsede 14 milliarder

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier