FødevareWatch

To af Danmarks mest kendte iværksættere indgår nyt samarbejde

Efter at have været flere år undervejs løfter Mikkeller og Lakrids by Bülow sløret for deres første samarbejdsprodukt. "Hvis det ender positivt, tror jeg ikke, at der er nogen tvivl om, at vi skal lave nogle sjove ting fremover," siger Johan Bülow til FødevareWatch.

"Vi har hver specialiseret os i en niche. Samtidig har vi hele tiden haft lyst til at lave et eller andet sammen, fordi vi laver det samme – og så alligevel ikke," siger Johan Bülow. Foto: Camilla Stephan / Thomas Emil Sørensen

Hvis man føler sig overvåget af Johan Bülow, skal man ikke være nervøs. Han vil bare gerne vide, hvad man synes, når han laver noget nyt.

Han har gjort det i årevis, og snart kommer han til at gøre det i Kødbyen.

Sammen med Mikkeller-topchef Mikkel Borg Bjergsø har den danske iværksætter udviklet en ny lakrids baseret på bryggeriets alkoholfri Limbo Raspberry-øl, Bülows første lakridsopskrift fra Bornholm og dækket med peruviansk chokolade.

Den nye kombi fås i begrænset oplag, men udgør samtidig det første samarbejde mellem Mikkeller og Lakrids by Bülow. Johan Bülow er dog ikke i tvivl om, at produktet ville kunne finde vej til sortimentet i en eller anden afart, hvis de første få hundrede dåser er en succes – i hvert fald i den ene eller anden form.

"Hvis det viser sig, at vi rammer fuldstændig plet her, tror jeg, at vi sætter os ned forholdsvis hurtigt og laver en plan for, hvordan man kan udforske det yderligere," siger grundlægger og lakridsvirksomhedens kreative direktør, Johan Bülow, til FødevareWatch.

Hvis det ender positivt, tror jeg ikke, at der er nogen tvivl om, at vi skal lave nogle sjove ting fremover.

Johan Bülow, grundlægger og kreativ direktør i Lakrids by Bülow

År i støbeskeen

Selv om de iværksætteres parløb har været undervejs i flere år, har den nye lakrids i praksis taget omkring seks måneder at udvikle. Processen har indebåret flere forsøg, som foruden den alkoholfri hindbær-øl har involveret forsøg IPA's og en Imperial Stout, det både blev hældt i massen og kogt op med lakridsen.

"Vi prøvede faktisk også at reducere stouten, så vi kom ind til koncentratet – hvilket dog blev noget bittert i starten," konstaterer Johan Bülow.

Iværksættere skyder dog ofte galt 100 gange før der kommer noget rigtig godt ud af anstrengelserne, bemærker han og tilføjer, at det samtidig er noget, som han og Mikkelers grundlægger og adm. direktør, Mikkel Borg Bjergsø, har haft til fælles i processen.

"Vi har hver specialiseret os i en niche. Samtidig har vi hele tiden haft lyst til at lave et eller andet sammen, fordi vi laver det samme – og så alligevel ikke," siger Johan Bülow.

Vi har gennem de seneste år udvekslet erfaringer vedrørende vores forretninger – særligt igennem den seneste tid.

Mikkel Borg Bjergsø, grundlægger og adm. direktør i Mikkeller

Samme pointe går igen hos Mikkel Borg Bjergsø, som konstaterer, at begge iværksættere har haft succes med produkter, der faktisk matcher hinanden relativt godt.

"Vi har gennem de seneste år udvekslet erfaringer vedrørende vores forretninger – særligt igennem den seneste tid, hvor vi har været usædvanligt udfordret på grund af corona-krisen, har vi hjulpet hinanden. Derfor var det også ret oplagt at prøve at lave noget sjovt sammen," siger Mikkel Borg Bjergsø.

Kan være flere projekter på vej

Det er langt fra første gang Lakrids by Bülow har indgået et samarbejde med andre brands.

Gennem de senere år har partnerporteføljen talt kaffekæden Coffee Collective og spiritusproducenten Waldemar Behn, og selv om der ikke på nuværende tidspunkt er konkrete planer om yderligere samarbejde på bordet, er Johan Bülow åben for fremtidige projekter med den danske specialølsvirksomhed.

"Hvis det ender positivt, tror jeg ikke, at der er nogen tvivl om, at vi skal lave nogle sjove ting fremover," siger Johan Bülow.

Han tilføjer, at de dog i første omgang skal se, hvilke mekanismer og effekter et samarbejde kan have. Nu har de et produkt, og så skal de ud og granske ansigter hos forbrugere, for at se "om man har fat i noget".

"Der ville normale virksomheder nok lave en produktudvikling, sende det ud til en masse og bede dem udfylde et spørgeskema," siger Johan Bülow.

Vi kan godt lide at stå foran folk og se dem i ansigtet, når de smager og tager stilling til det, konstaterer han.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier