FødevareWatch

Burgerkæde skuffer i andet kvartal

McDonalds nåede med et omsætningsfald på 30 pct. i andet kvartal et 13-årigt lavpunkt. Indtjeningen per aktie ligger også under analytikerkorpsets forventninger.

Foto: HANNAH MCKAY/REUTERS / X03696

(Opdateret kl. 14: Kommentar fra Chris Kempczinski og yderligere info om regnskab er tilføjet.)

Den amerikanske fastfoodkæde McDonalds skuffede i andet kvartal.

Den ordinære indtjening per aktie blev rapporteret til 66 cent, mens analytikere ifølge Bloomberg havde ventet 74 cent. I andet kvartal sidste år var det tilsvarende overskud per aktie 2,05.

Det sammenlignelige salg faldt 23,9 pct., mens analytikerne havde ventet et fald på 22,3 pct.

Omsætningen faldt i kvartalet med 30 pct. til 3,76 mia. dollar mod ventet 3,70 mia. dollar. Driftsoverskuddet satte sig 58 pct. til 961,1 mio. dollar. Lidt under det ventede på 1,03 mia. dollar.

I danske kroner nåede det amerikanske selskab en omsætning på 25 mia. kr. i kvartalet. Det er et fald på 11 mia. kr. sammenlignet med samme periode i 2019.

Ved udgangen af kvartalet er stort alle McDonalds' restauranter åbnet, oplyser selskabet.

Der er omkring 36.000 McDonalds-restauranter på tværs af 100 lande i verden. Netto venter McDonalds at åbne 350 restauranter i år.

Aktien falder i formarkedet 2 pct. til 201,25 dollar.

Ifølge Ritzau faldt salget af burgere og pomfritter mest på de internationale markeder uden for hjemmebanen i USA, der dog heller ikke kunne undgå at gå tilbage under nedlukningen.

McDonalds har under nedlukningen forsimplet menuer og er i højere grad gået mod onlinebestilling og levering til døren.

I USA er det desuden et krav, at gæsterne skal bære mundbind, når de indtager deres måltider på restauranterne.

"Vores udbredte mulighed for "drive in" og de investeringer, vi har lavet inden for levering og digitalisering over de seneste år, har hjulpet os gennem den her usikre tid. Vi har set fortsatte forbedringer i vores resultater i løbet af andet kvartal, i takt med at markeder genåbnede rundt om i verden," siger Chris Kempczinski, adm. direktør i McDonalds, i en pressemeddelelse.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier