Hypet donutkæde med Cult-rigmand i ejerkredsen vil indtage hele landet

Et vennepar satser på højtbelagte donuts, og interessen er enorm. De vil derfor udvide fra tre butikker til 13 i løbet af det næste år. "Vi nøjes ikke kun med Danmark," siger medstifter.

Ninos Oraha (midt tv) og Türker Alici (midt th) er stifterne bag donutkæden Bronuts. Brian Sørensen (th) høstede 160 mio. kr. på frasalget af Cult, ifølge 2019-regnskabet fra hans holdingselskab. Han har købt sig ind i donutkæden sammen med sin makker fra Cult, Brian Kirkegaard (tv). Foto: PR/Bronuts

Vennerne Ninos Oraha og Türker Alici falder fuldstændigt i staver foran den store glasvæg. Inde bagved syder olien i gryderne, mens en kvinde sirligt ruller og former dejen som runde kager med hul i midten.

"Vi står bare og glor ind ad vinduerne, og vi er helt opslugte. Det ser så nemt og elegant ud," siger 27-årige Türker Alici.

Makkerparret jagter som altid de bedste donuts, når de er på ferie sammen, hvilket denne gang har ført dem ned i bunden af et shoppingcenter i Thailand, der serverer de mest saftige donuts, de to længe har smagt.

"Vi kigger på hinanden og siger: Det her må vi bringe til Danmark," siger Türker Alici.

Vi vidste ingenting om at drive forretning. Men du finder aldrig ud af det, hvis du ikke bare springer ud i det.

Ninos Oraha, medstifter og medejer, Bronuts

Oplevelsen bliver starten på en ny epoke i deres liv, hvor makkerparret i dag åbner deres tredje butik under navnet Bronuts, mens 63.300 brugere følger med på Instagram, og de har sikret sig en investering fra Cult-rigmanden Brian Sørensen.

"Men det har satme heller ikke været nemt," siger Türker Alici, der undervejs har været tæt på at se hele projektet styrte sammen.

Farvel til sikkerhed og fast løn

Et halvt år efter ferien i Thailand opsiger Türker Alici sit job som personlig træner i Fitness World i Aarhus. Med en opsparing på 120.000 kr. skal vennerne nu male farver på forestillingen om at bringe donuts til Danmark.

"Türker havde lidt tøjsalg på nettet, men vi havde ingen baggrund for at åbne butik. Vi vidste ingenting om at drive forretning. Men du finder aldrig ud af det, hvis du ikke bare springer ud i det, og vi har måttet lære alting fra bunden," siger 31-årige Ninos Oraha.

Hjemme i køkkenet afprøver de 60 forskellige opskrifter på dej, før de rammer en tilfredsstillende version, og de knokler til langt ud på natten op mod åbningen af den første butik.

doc7b1xcezchx0phqf7k2y.jpg
Bronuts stærkeste kompetence er sociale medier, hvor Türker Alici som realitystjerne med deltagelse i tv-programmerne Robinson og Paradise Hotel i forvejen har en bred følgeskare. På Instagram har Bronuts over 63.000 følgere. De største sællerter er donuts med Daim og Snickers. Foto: PR/Bronuts

De eksperimenterer med forskellige kombinationer og smage, der resulterer i alverdens varianter. Kagerne bliver overtrukket med glasur, chokolade eller karamel og toppet med søde sager som Toms-skildpadder, Oreo-kiks, Kinder-æg eller Snickers-barer.

Efter en renovering står den panggule butik i Åbyhøj klar 24. august 2019 – Bronuts er en virkelighed. Da førte dag er omme, melder butikken om udsolgt med over 2600 donuts langet over disken. Siden er endnu en butik fulgt i Aarhus, og denne fredag åbner deres første butik i København.

I de første måneder balancerede Ninos Oraha sideløbende med et nyt fuldtidsjob ved retspsykiatrisk hospital som koordinater, der ellers havde været hans drømmejob, men han måtte også vinke farvel til det og sikkerheden i fast løn.

"Det blev sværere og sværere for Türker, han havde alt for meget om ørerne. Så jeg sagde min stilling op i december og gik all in."

Ligesom Joe & The Juice

Tilbage i december var hypen dog ved at slå forretningen ihjel. Flere utilfredse anmeldelser begyndte at rulle ind, og omsætningen begyndte at rasle ned.

"Vi levede på den lyserøde sky, og lige pludselig gik vi på kompromis med mange af vores ting: Vi brugte ikke sociale medier, vi brugte ikke Oreo-kiks, men sådan en mærkelig cookiekiks. Vi var nede at ramme bunden," siger Türker Alici, før Ninos Oraha fortsætter:

"Vi havde levet på, at august til november var gået så godt. Da det gik nedad, ramte det os: Var det virkelig bare det, vi kunne?"

Vi begyndte at snakke om millioner, flere butikker, ind- og udland... Og vi tænkte, okay, det her kan vi fandeme ikke klare selv.

Türker Alici, medstifter og medejer, Bronuts

Efter den hårde erkendelse og urolige nætter satte de sig for at komme tilbage på toppen. Dejen skulle laves på en bedre opskrift, slikket skulle være den ægte vare, og der skulle ikke længere slækkes på kvaliteten.

"Vi har fået vores brand til at skinne som en diamant. Du kan næsten sammenligne os med Paradis Is og Joe & The Juice bortset fra, at vi ikke har lige så mange butikker som dem," siger Ninos Oraha.

Cult-rigmand hopper ombord

En dag opdager Ninos Oraha og Türker Alici via Instagram, at de har haft besøg af Cult-rigmand Brian Sørensen i butikken, hvilket giver dem ideen til at udvide ejerkredsen med en investor.

"I starten tænkte vi: Vi gider ikke, vi vil køre vores eget show. Men så besluttede vi os for at prøve at kontakte Jesper Buch og Brian Sørensen, og så gik der to-tre dage, så svarede han," siger Türker Alici.

doc7b1xso9gt49t6o36b88.jpg
Ninos Oraha og Türker Alici mødte hinanden i 2014 på en fritidsklub i Harlev, hvor Ninos Oraha kom i praktik som pædagog, mens Türker Alici var pædagogmedhjælper. Senere har de begge sagt deres faste job op for at blive iværksættere. De ser hinanden som brødre, og derfor blev projektet hurtigt døbt Bronuts. Foto: PR/Bronuts

Korrespondancen førte til møder om forretningsplaner og senere decideret forhandling med advokater.

"Vi begyndte at snakke om millioner, flere butikker, ind- og udland... Og vi tænkte, okay, det her kan vi fandeme ikke klare selv," siger Türker Alici.

Derfor blev Brian Sørensen og hans makker fra Cult, Brian Kirkegaard, en del af holdet i november, og de ejer nu en tredjedel af forretningen.

Med kapitalstærke kræfter i ryggen har ambitionerne vokset sig større, og Ninos Oraha og Türker Alici har aktuelt endnu en butik på bedding i Aalborg. I løbet af de næste 12 måneder vil de samlet udvide med yderligere ti butikker.

"Vi vil åbne i alle store byer som Esbjerg, Vejle, Odense, Kolding og Næstved. Det er kun fantasien, der sætter grænser. Vi nøjes ikke kun med Danmark," siger Türker Alici.

Nej tak til jakkesæt

Én ting vil de dog bestræbe sig på at fastholde trods ekspansion og succes:

"Min bror og jeg, vi er, som vi er. Når vi møder leverandører, som ikke vil handle med os, fordi de ikke kan lide os, så finder vi bare nogle andre. Vi gider ikke til at gå i jakkesæt eller udgive os for noget, vi ikke er," siger Türker Alici.

Selv mener makkerparret, at de har været med til at udbrede kendskabet til donuts blandt danskerne.

"Det kan godt være, at donuts har eksisteret i flere årtier, men ikke på samme måde som nu, og det har vi været med til at skabe. Det lyder måske mega arrogant, men der er åbnet 13 donut-forretninger i Danmark udover vores siden august. Før var der nærmest kun Dunkin Donuts," siger Türker Alici.

"Det er ikke bare en forretning for os. Det er et livsværk, det er en passion," siger Ninos Oraha.

doc7b1xdcbm94ihkau946d.jpg