FødevareWatch

Økologi er en dansk styrkeposition mener USA’s madindkøbere

66 pct. af amerikanske indkøbere mener, at økologi er styrkeposition for dansk fødevareindustri. Slagteriet Friland har succes med antibiotikafri økogrise.

Danske økologiske grise fra antibiotikafri besætninger hitter på det amerikanske marked, oplyser Friland A/S Foto: Friland / PR

økologi er en dansk styrkeposition. Det mener indkøbere fra en række af verdens lande, viser en undersøgelse fra Food Nation Denmark.

66 pct. af de adspurgte amerikanske indkøbere fremhæver dansk økologi, mens det gælder for 56 pct. af de tyske indkøbere i undersøgelsen.

"I disse coronatider er det værd at fremhæve, at indkøberne verden over i særdeleshed fremhæver danske fødevarevirksomheders fleksibilitet og fødevaresikkerhed og sundhed som danske styrkepositioner. Men økologien er helt klart også en styrke, mange er opmærksomme på," siger Lise Walbom, direktør i Food Nation Denmark til erhvervsmediet DI Business.dk.

Antibiotikafri økogrise fra udvalgte besætninger

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er den danske fødevareeksport faldet en smule i de første tre måneder af 2020. Men samtidig er den væsentligt højere end på samme tidspunkt sidste år. Alene til det amerikanske marked er eksporten steget med knap 100 mio. kr. fra 2019.

Det danske kødselskab Friland, der producerer kød fra økologiske og fritgående dyr har da også netop fået hul på det amerikanske marked med en specialproduktion fra fire udvalgte grisebesætninger.

"Det har været en lang og svær proces at blive godkendt til det amerikanske marked, men nu har vi fire leverandører, der kan imødekomme kravene. Og alt hvad vi kan producere bliver revet væk," siger Claus Hein, adm. direktør i Friland.

Økologi er mindre kendt i USA

Danmark har i det hele taget succes med antibiotikafri grise på det amerikanske marked, oplyser Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer.

"Amerikanerne har ikke samme opfattelse af begrebet økologi, som man har i Danmark, hvor det statskontrollerede røde ø er blevet brandet ind i befolkningen. Derfor er der mange flere typer af markedsføring om naturlighed og kvalitet, der kæmper om amerikanernes opmærksomhed. Men der er ingen tvivl om, at de danske fødevarers styrker generelt har gode markedsføringsmuligheder i USA," siger Leif Nielsen.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Dansk Industri).

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier