FødevareWatch

Danæg solgte 1,6 milliarder æg i 2019

På toplinjen blev der lagt 30 mio. kr. til efter et rekordstort 2019 i Danæg. På bunden har et stort prispres trykket bundlinjen ned.

Foto: Sofia Busk

Med en samlet produktionsvolumen på 100.000 ton, svarende til 1,6 milliarder æg, har 2019 været et stort år i ægkoncernen Danæg fra Christiansfeld.

Af en regnskabsmeddelelse fremgår det, at omsætningen i året steg med 30 mio. kr. til rekordhøje 1,3 mia. kr., men på resultatfronten har koncernen mærket en tilbagegang på 10 mio. kr., så det samlede resultat før skat blev på 41 mio. kr.

"Grundlæggende kan 2019 beskrives fra to forskellige vinkler. På den ene side har koncernen og koncernens selskaber fortsat en positiv udvikling i forhold til optimering og effektivisering af vores daglige drift, hvilket klart har styrket vores samlede konkurrencekraft og vi har øget vores omsætning," udtaler koncernchef Jan Dollerup Vig Jensen og fortsætter:

"På den anden side har stor volatilitet på det nordiske ægmarked medført et stort prispres, som påvirker vores resultat. Alt i alt kommer vi ud af året med et tilfredsstillende resultat. Det vidner om stabilitet og en Danæg-koncern, der følger den fastlagte retning i vores koncernstrategi."

Det nordiske ægmarked har i det seneste år været under pres, som følge af efterdønningerne fra den store konvertering væk fra buræg, som er sket i de senere år. Derudover oplever man i Danæg en øget konkurrence fra importerede udenlandske æg i dansk detail og at der her har været "betydelige forskydninger i samarbejdet mellem større ægproducenter og udvalgte pakkerier i Sverige."

Af meddelelsen fremgår det, at Danæg gennem strategien "Ready for the next level" forsøger at løfte omsætningen, og at det indtil videre er lykkedes i de seneste fem år. Koncernledelsen fremhæver innovation og tilgang af nye kunder som de vigtigste årsager til fremgangen.

"Vi oplever en øget efterspørgsel efter vores produkter - både skalæg og forædlede ægprodukter - særligt på eksportmarkederne, hvor kunderne i stigende omfang er villige til at betale for kvalitetsprodukter og fødevaresikkerhed. Generelt må vi sige, at eksporten i stigende grad bidrager positivt til koncernens udvikling, mens vi fortsat oplever et meget stort prispres på vores nordiske hjemmemarkeder, hvor marginerne ofte er ganske små," udtaler Jann Dollerup Vig Jensen.

I forbindelse med regnskabet er det blevet besluttet, at der skal udbetales udbytte til andelshaverne, og at de danske og svenske ejere i alt skal have 14,5 mio. kr. udbetalt.

Mere fra FødevareWatch

Supermarkedets prisskilte står til at blive varmt valgtema

SF’s forslag om en hasteundersøgelse af supermarkedskædernes prisstigninger bliver både kaldt en ”gratis omgang” og en ”god ide” blandt politiske aktører og interesseorganisationer. Én ting er der enighed om: Temaet ventes at blive centralt i valgkampen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier