FødevareWatch

Supermarkedskæde standser salg af turbokyllinger

Fra marts vil kæden kun sælge dyrevelfærdsmærket kylling. Initiativet kan sætte gang i en udvikling af den slags, som på få år betød et farvel til buræg.

Foto: Joachim Ladefoged/ERH

Hvis du køber ind i en af Lidls 125 butikker i Danmark, er det snart slut med at købe ferske kyllingevarer fra den markedsdominerende kyllingerace Ross 308. Fra marts vil dagligvarekæden som den første i Danmark kun sælge ferske kyllingevarer, som kan opnå det statslige dyrevelfærdsmærke.

"Vi er stolte af at sætte handling bag de holdninger om dyrevelfærd, som det er let at have. Vi tager nu et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden ved at udskifte en hurtigvoksende race med en langsomtvoksende, så al fersk kylling kan påføres dyrevelfærdsmærket med et hjerte," siger indkøbsdirektør Rasmus Pape fra Lidl.

Det sker ved at udskifte den af dyrevelfærdsorganisationer udskældte industrikylling Ross 308 med racen Ranger Gold.

Kan udskældt kylling blive de næste buræg? Kæde dropper salget

Initiativet er planlagt i så lang tid, at der næppe bliver hurtigt udsolgt, hvis forbrugerne er begejstrede. Producenten Danpo har ifølge direktør Mark Juel Hemmingsen bestilt 6 millioner flere langtsomtvoksende kyllinger. Selv om racen Ranger Gold er dyrere at producere, fastholder Lidl indtil videre de nuværende priser for at lægge pres på konkurrenterne.

"Det vil koste noget, men jeg er en tålmodig mand. Vi håber jo på at få flere supermarkedskæder med, så markedet ændrer sig til fordel for bedre dyrevelfærd, ligesom det skete med buræg," siger Rasmus Pape.

Initiativet får sjældent positive ord med på vejen fra dyrevelfærdsorganisationer.

"Det er et historisk fremskridt. Lidl sælger på årsbasis 3,5 millioner kyllinger – jeg kan ikke mindes, hvornår en virksomhed i Danmark sidst har gjort noget, der rykker så meget. Ved at højne bundniveauet hjælper man forbrugerne med at træffe bedre valg," siger kommunikationschef hos Anima, Thorbjørn Schiønning.

(Denne artikel videreformidlet af Ritzau på vegne af Politiken)

Mere fra FødevareWatch

Højere omkostninger rammer Danish Crown på indtjeningen i halvåret

Halvårsregnskabet for kødkoncernen viser fremgang på toplinjen, mens indtjeningen falder som følge af dyrere energi, transport og emballage. Salgsfokus er rettet på omstilling væk fra Kina og mere afsætning i Europa og markeder som USA og Japan. Fokus på flere plantebaserede produkter.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier