FødevareWatch

Kan udskældt kylling blive de næste buræg? Kæde dropper salget

For et par år siden valgte stort set alle danske kæder og fødevarevirksomheder at udfase buræg fra sortimenter og produkter. Nu dropper en cafékæde på lignende vis salget af en omdiskuteret kyllingerace.

Foto: Mathias Christensen/Ritzau Scanpix

Nok er det ikke kylling, man i første omgang forbinder med Espresso House, men ikke desto mindre har kaffekæden valgt at hive produkter baseret på en omdiskuteret kyllingerace ud af sit fødevaresortiment.

Ifølge en pressemeddelelse fra dyreværnsorganisationen Anima handler det mere specifikt om, at kaffekæden dropper salget af kyllingekød fra industriracen Ross 308. Det er en race, som er i stand til at tage på meget hurtigt, men ifølge dyreværnsorganisationen går det ud over kyllingernes dyrevelfærden. En rapport fra Aarhus Universitet fra 2018 dokumenterer videre at tre ud af fire af Ross 308-kyllingerne ikke kan gå normalt under deres egen vægt.

Anima er for øjeblikket i gang med en større international kampagne, der har til formål at sikre en ny minimumsstandard for kyllingevelfærd, der går under navnet European Chicken Commitment (ECC). Hos Espresso House har man på nuværende tidspunkt udfaset hovedparten af de hurtigtvoksende kyllinger, og resten bliver ifølge meddelelsen udskiftet i løbet af 2020.

"Hos Espresso House vil vi give vores gæster en bedre madoplevelse, og kvalitet kan smages. Vi arbejder fokuseret på at udvælge lokale leverandører, økologiske ingredienser og plantebaserede alternativer. I den forbindelse er det naturligt for os også at bakke om bedre dyrevelfærd. Derfor har vi forpligtet os til at bidrage til at forbedre forholdene for industrikyllinger," udtaler Sinne Fredslund, marketingchef hos Espresso House.

Tilbage i 2016 og 2017 besluttede en meget lang række af fødevareproducenter og kæder at droppe deres salg eller indlede en udfasning af buræg. Hos Anima håber man, at snebolden på samme måde kan begynde at rulle for den omdiskuterede Ross 308-kyllingerace.

"Fremtidens forbrugerne vil have mere kvalitet, og det betyder mere dyrevelfærd. Forbrugerne har allerede sagt nej til buræg, og det er nok de færreste, der har lyst til at sætte tænderne i forvoksede turbokyllinger med gangbesvær," udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier