FødevareWatch

Nestlé skubber vækstmål efter udbrud af coronavirus

Udbruddet af coronavirus i Kina, der er selskabets næststørste marked efter USA, får Nestlé til at udskyde vækstmålet ind i 2021 eller 2022.

Foto: Vincent Bordignon / Belgian Defenc / Ritzau Scanpix

Den schweiziske fødevaregigant Nestlé, der er kendt for en række brands inden for blandt andet chokolade, kaffe, vand og mad på frost, ser salget accelerere mod en midt-encifret vækst i 2021 og 2022, men for det igangværende år vil væksten blive påvirket af udbruddet af coronavirus.

Det siger selskabets administrerende direktør, Mark Schneider, i forbindelse med at Nestlé torsdag morgen har offentliggjort årsregnskab for 2019.

 

Nestlé skal bruge et eller to år til at få væksten tilbage til mellem 4-6 pct., siger topchefen torsdag morgen fra selskabets hovedkontor i Schweiz.

"Med hvad vi ved nu, i februar 2020, vil det ikke være korrekt at sige, at "vi når 4 pct." Vi giver os selv mere tid," siger direktøren ifølge Bloomberg News.

Det er udbruddet af coronavirus i Kina, der er selskabets næststørste marked efter USA, som får Nestlé til at udskyde vækstmålet ind i 2021 eller 2022.

For 2019 kunne fødevarekoncernen se den organiske omsætning vokse med 3,5 pct. Ifølge estimater indsamlet af selskabet selv havde analytikerne ventet en organisk omsætningsvækst for året på 3,6 pct.

Nestlé omsatte sidste år for 92,57 mia. schweizerfranc - svarende til 634,3 mia. kr. - mod en analytikerforventning om en omsætning på 93,26 mia. schweizerfranc.

I 2019 havde Nestlés forretningsområde for vand på flaske den værste præstation i et årti, da kendte mærker i USA led, mens efterspørgslen faldt i Europa. Fremadrettet vil selskabet fokusere mere på danskvand, lyder det i regnskabet.

Også salget af en række chokoladebarer med reduceret sukkerindhold har skuffet i det forgangne år, hvilket nu resulterer i, at Nestlé trækker produkterne fra en række markeder.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier