FødevareWatch

Familieforretning har introduceret ny kartoffel med færre kalorier: Forventer udsolgt inden marts

En ny såkaldt power potato er landet hos Salling Group, og familien bag produktet forventer udsolgt, inden februar er omme. "Hvert år bliver der fremdyrket millioner af nye kartoffelsorter. Dit bud skal skille sig ud, før det kan gøre sig forhåbninger om en plads i supermarkedet," siger kartoffelproducent Christian Myllerup.

Kartoffel-producenten Myco har sendt en kalorielettere kartoffel på markedet. | Foto: Myco PR

I tre generationer har familien Myllerup avlet kartofler, og gennem tiden er hundredvis af nye arter nået fra jord til bord på gården i den sønderjyske landsby Thyregod.

Denne gang har en særlig kartoffel nået tredjefasen, hvis vej dertil går gennem nåleøjet til detailhandlen, og siden oktober har den ligget til salg i Salling Group-kæderne Føtex og Bilka, som har eneret på den. Kartoflen gør sig bemærket ved at indeholde 33 pct. færre kalorier og kulhydrater end en gennemsnitlig kartoffel - uden at give afkald på smag eller antallet af kostfibre og vitaminer, som man kender fra almindelige kartofler.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FødevareWatch

Bryggeriforeningen: Nu koster krisen medarbejdere

VALG 2022: De danske bryggerier befinder sig i en krise, der overgår, hvad erhvervet måtte gennemgå under pandemien. Alligevel er der mindre politisk opmærksomhed på denne krise, men det er en fejl, fortæller Bryggeriforeningens direktør Nick Hækkerup, hvis medlemmer begynder at afskedige medarbejdere.

De globale fødevarepriser fortsætter nedad

Verden over får de høje priser millioner af forbrugere til at spænde livremmen ind, vælge billigere fødevarer og undgå madspild. Effekten kan ses på råvarebørserne, hvor priserne fortsætter nedad efter en sommer, hvor høsten har været god, og Ukraine er tilbage på verdensmarkedet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier