FødevareWatch

Coop-mærker skal fremover kun arbejde med bæredygtig soja

Skal der fremover bruges soja i detailkoncernens egne mærker, skal den være bæredygtig, lyder det fra Coop.

I 2016 havde Coop et direkte og indirekte forbrug af soja på cirka 50.000 ton til produktion af varer i egne varemærker. Foto: Linda Johansen / Ritzau Scanpix

Soja skal være certificeret som bæredygtigt, hvis det fremover skal være en del af ingredienslisten på et af Coops egne mærker.

Det oplyser detailkoncernen i en pressemeddelelse.

Årsagen bag tiltaget er, at soja, som især bliver dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay, er skyld i, at store regnskovsområder bliver ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som eksempelvis Amazonas, der har høj en biodiversitet og flere truede dyrearter, fremgår det.

"Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører," siger Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, i meddelelsen.

I 2016 havde Coop et direkte og indirekte forbrug af soja på cirka 50.000 ton til produktion af varer i egne varemærker. Af disse sælges kun cirka 300 ton direkte til forbrugerne i sojabaserede varer, mens resten bliver brugt til dyrefoder.

De skærpede krav til soja er en del af Coops kommende CSR-strategi, der offentliggøres i 2020, fremgår det.

Sverige øger krav til soja

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier