FødevareWatch

Landbrugskoncern satser på eget brand til detailhandlen

Det største danskejede udenlandske landbrug, Goodvalley, har skudt gang i en kampagne, der skal fremme selskabets eget brand.

Foto: Majken Søndergaard Nielsen

Landbrugskoncernen Goodvalley har introduceret sit eget brand i Polen, hvor kunder i detailhandlen for en merpris på op til 90 pct. kan købe kød uden tilsætningsstoffer, og som har en nettonuludledning.

Det skriver Børsen.

"I dag producerer vi omkring 20 pct. af vores grise til vores eget brand," siger Goodvalleys stifter og nuværende ambassadør Tom Axelgaard til avisen. Han tilføjer:

"Jeg er overbevist om, at vi efterhånden kommer højere op. Men det kræver også, at vi kan få kunderne til at betale den lidt højere pris for alle dele af grisen. I dag er det typisk kun enkelte styker af grisen, vi kan sælge til premiumpris, mens resten afsættes som konventionelt kød," siger han.

Børsnotering udskudt

I september kunne AgriWatch berette, at Goodvalley, der driver landbrug i Polen, Ukraine og Rusland, havde udskudt en planlagt børsnotering på ubestemt tid.

Selskabet havde oprindeligt som erklæret mål at blive børsnoteret allerede i 2018, men sådan gik det ikke, da selskabet blev hårdt ramt af tørke i Polen og en massiv nedbørsperiode i Ukraine.

Og heller ikke i 2019 kan børshandlerne se frem til at få Goodvalley i porteføljen.

"Timingen skal være rigtig, og lært af tidligere må vi hellere lade være med at gætte på, hvornår det er," sagde adm. direktør, Hans Henrik Pedersen, til AgriWatch i september.

En tungtvejende årsag til, at timingen ikke er rigtig nu, er usikkerheden omkring årsagerne til spredningen af den afrikanske svinepest, der bevæger sig i de lande, hvor Goodvalley har bedrifter.

"Det er mest fordelagtigt at blive børsnoteret efter et normalt år, der giver det mest retvisende billede af forretningen," vurderede Hans Henrik Pedersen, der har siddet på posten som topchef siden 1. juli i år.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie AgriWatch).

2018 var hård kost for de største danske udlandslandbrug

Dansk landbrugskoncern sælger CO2-neutralt kød til Netto, Aldi og Tesco

Direktør i dansk landbrugskoncern træder tilbage

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier