FødevareWatch

Novozymes-direktør: Vi sigter højere end det vi siger

I kontrast til en ventet organisk salgsvækst på 1-3 pct. i 2019 har Novozymes meldt ud, at man går efter en vækst på 5 pct. i årene 2020 til 2022.

Foto: Ritzau Scanpix/Malene Anthony Nielsen

Efter to nedjusteringer på mindre end to måneder lægger Novozymes nu hovedet på blokken og melder ud om en organisk salgsvækst på 5 pct. i årene 2020-2022. Det kan ses i kontrast til en ventet organisk salgsvækst på 1-3 pct. i 2019.

"Vi har selvfølgelig kigget grundt på det - og jeg kan sige så meget, at vi også sigter over, siger Peder Holk Nielsen," der er adm. direktør i enzymgiganten, i et interview med Ritzau Finans.

Novozymes kom med en opdatering af sin strategi søndag - og den er blevet præsenteret mandag formiddag forud for en kapitalmarkedsdag i eftermiddag.

"Det er klart, at vi ikke er herrer over, hvordan det går i verden - men det er sådan, vi ser tingene lige nu. Vi tror på, at væksten kommer op - og vi tror fortsat på vækst i andet halvår i år," siger topchefen.

Den organiske vækst endte på minus 4 pct. i de første tre måneder af i år. Og det, der førte til en nedjustering for 11 dage siden, var, at selskabet i årets første fem måneder havde registreret en samlet organisk vækst på minus 2 pct.

Strategi rækker længere end tre år

"Strategien for Novozymes går jo endnu længere frem end 2022. Blandt andet investerer vi nu også mere, og det er ikke alt der kommer til at kunne ses allerede de næste tre år. Men vi er ikke kommet frem til tallene ved at gamble på, at verden bliver meget mere bæredygtig de kommende år," siger Peder Holk Nielsen.

Den nye strategi indebærer, at man satser mere på nogle områder - og drosler ned på andre. Men topchefen vil på grund af konkurrenterne ikke ind på, hvad der stilles skarpt på.

"Jeg har tidligere fokuseret på, at der skulle være vækst alle steder - men måske har vi brugt for meget på noget, hvor væksten ikke er mulig," siger direktøren.

Han er ligeledes indstillet på, at nogle områder kommer til at vokse kraftigt, mens andre blot holder snuden oven vande og ikke vokser i samme tempo.

Effektiviseringer på vej

Der vil ligeledes ske effektiviseringer og omkostningsreduktioner hos Novozymes - og det kan betyde, at der kan ske ændringer i organisationen.

"Hos os er omkostningerne jo mennesker. Og når vi digitaliserer, skal vi alt andet lige bruge færre et sted, men måske flere et andet sted," siger Peder Holk Nielsen.

Blandt andet skal der skrues op for den kommercielle del på emerging markets.

"Vi er repræsenteret på alle udviklingsmarkederne - men i eksempelvis Indonesien er vi tre mand - og syd for Sahara og nord for Sydafrika er vi fem. Vi kommer til at bruge ressourcer på den kommercielle del de kommende år - mens vi på de modne markeder kommer til at digitalisere mere," siger Novozymes-direktøren.

Novozymes-chef: Vi har endnu ikke guidance for 2020

Novozymes står til fald på ny strategi

Finanshus: Detaljer om Novozymes' vækstforventninger vil være i fokus

Ny strategi: Novozymes vil vokse mere

Mere fra FødevareWatch

Barkoncern: Branchen er økonomisk underdrejet

I Rekom har man ovenpå onsdagens pressemøde og dertilhørende restriktioner svært ved at forstå, hvorfor det netop er nattelivsbranchen, der skal holde igen. "Det er ikke vores målgruppe - de 18 til 40 årige, der ligger højest i statistikkerne over smittede," siger koncernens politiske direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier