FødevareWatch

Arla boksede sig igennem udfordrende 2018

Efter et 2017, hvor omsætningen steg med 6 mia. kr., har 2018 stået i blandt andet spareprogrammet Calciums tegn hos Arla. I 2018 er indtjeningen faldet, men koncernen holder fast i en stor udbetaling som håndsrækning til de mange nødlidende andelshavere.

Foto: Jyllands-Posten/Polfoto

På den øverste toplinje steg omsætningen i Arla sidste år kun med 0,1 mia. euro, svarende til ca. 746 mio. kr., og samlet omsatte den store mejerikoncern for 10,4 mia. euro, svarende til 77,6 mia. kr.

Af en netop offentliggjort regnskabsmeddelelse fremgår det, at 2018 særligt bød på en udfordrende start, men at der siden er kommet resultater af spareprogrammet Calcium, og at salget af brandede produkter er steget.

Henover sommeren var tørken med til at udfordre situationen hos de mange nordeuropæiske landmænd, der i stor stil valgte at slagte malkekvæg som konsekvens af høje foderpriser og lave mælkepriser.

I regnskabet afspejler de faldende mælkemængder og den forandrede situation sig i et fald i indtjeningen på 1,6 mia. kr., skriver Finans.dk. Det til trods har Arlas bestyrelse foreslået en ekstraordinær engangsudbetaling af hele nettoresultatet fra 2018 på 290 mio. euro, svarende til 2,16 mia. kr. til andelshaverne.

Overskuddet vil blive udbetalt med et gennemsnit på 17 øre pr. kilo mælk, den enkelte andelshaver har leveret til selskabet i 2018, og skal ses som en direkte håndsrækning til de mange nødlidende andelshavere.

Spareprogram leverer 850 millioner

I foråret 2018 satte Arla spareprogrammet Calcium i værk som følge af de massive udfordringer i det første kvartal, der blandt andet blev forstærket af valutaudfordringer og lave priser på mælkepulver.

Af onsdagens meddelelse fremgår det, at Calcium i sit første år har sikret koncernen omkostningsbesparelser på 114 mio. euro, svarende til 850 mio. kr., hvilket var markant over det oprindelige mål for året på 30 mio. euro, svarende til 223 mio. kr.

"Vi traf tidligt i 2018 en beslutning om at fremskynde Calcium, og jeg er glad for at kunne sige, at hele organisationen har bakket op om rejsen, så vi allerede nu har en helt anden tilgang til vores arbejdsprocesser, omkostninger og investering i forretningen. Det har styrket vores resultater løbende året igennem, så vi her ved indgangen til 2019 er i en væsentlig bedre position end for et år siden," udtaler Peder Tuborgh, Arla Foods' topchef i meddelelsen.

Parallelt med det omfattende spareprogram, hvor mejerikoncernen skal spare ca. 3 mia. kr. i løbet af de kommende tre år, har Arla en stor investeringplan, hvor andelskoncernen vil investere knap 4 mia. kr. frem mod 2020. 300 mio. kr. eller 2,2 mia. kr. skal bruges til at sikre en "konkurrencedygtig mælkepris", mens yderligere cirka 750 mio. kr. skal investeres i nye vækstinitiativer.

Skyr og økologi vs. valutaproblemer

Ude i de mange markeder, hvor Arla opererer, er den marginale omsætningsfremgang i året kommet hjem gennem et øget salg af de såkaldt brandede produkter, som står for 62 pct. af forretningen. Udover en fremgang i salget i store kategorier som mælk og yoghurt, hvor mælkebaserede produkter voksede med 10,1 pct., voksede salget af skyr med 22 pct., og salget af økologiske brandede Arla-produkter steg med 2,7 pct.

Salget af varemærke-produkter, der med højere værdi lægger mere tilbage i ejernes lommer, steg med 3,1 pct. i 2018, og andelen af Arlas samlede salg, der blev solgt under varemærker, nåede i alt 45,2 pct., hvilket var over det langsigtede mål på 45 pct.

Arla-varemærkets omsætning steg med 0,2 pct. til 3,034 mio. euro, svarende til 22,6 mia. kr. i 2018. Lurpak voksede 6,3 pct. til 561 mio. euro, svarende til 4,2 mia. kr., mens Arlas ostemærke i Mellemøsten og Nordafrika, Puck, voksede med 3,8 pct. til 352 mio. euro eller 2,6 mia. kr.

"Vores brands er kernen i vores forretning, og det er derfor afgørende, at vi fortsætter med at levere produkter, som imødekommer forbrugernes krav og skiftende kostvaner. Vi vil fortsætte med at levere populære brands og nyskabelser, som eksempelvis næringsrige on-the-go-produkter, for at fastholde forbrugernes loyalitet over for Arlas brands," udtaler finansdirektør Natalie Knight.

Arla har affyret vækstraketter mod fjerne markeder

Arla vil opprioritere bæredygtighed i 2019

Ni medarbejdere mister jobbet efter Arla-fusion

Arla sælger sit sidste mejeri i Alperne

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier