FødevareWatch

Opkøbsivrige Orkla spiser kendt rismærke

Børsnoterede Orkla har endnu en gang haft checkhæftet fremme. Denne gang har det norske selskab købt en mindre dansk mærkevare.

Foto: Colourbox

Norske Orkla har gennem datterselskabet Orkla Foods Danmark A/S købt mærkevaren Pama, som er markedsleder i Danmark inden for grødris for en uoplyst pris.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

"Med købet af Pama styrker vi porteføljen med en ikonisk mærkevare, som har en stærk position hos danske forbrugere," udtaler Carsten Hänel, adm. direktør for Orkla Foods Danmark, i pressemeddelelsen.

Orkla Foods Danmark er i forvejen distributør af Pama-produkterne på vegne af PepsiCo, der har haft mærkevaren i porteføljen siden opkøbet af The Quaker Oats Company i 2001. Pamas grødrisprodukter bliver solgt til forbrugere i Danmark og Sverige.

Aftalen inkluderer ingen medarbejdere eller produktionsfaciliteter.

Opkøbsivrige nordmænd

Opkøbet er det seneste i en efterhånden meget lang liste af danske opkøb og salg, som Orkla har gennemført over de seneste år.

Senest smed selskabet 330 mio. kr. efter 90 pct. af aktierne i den danske brød, kage og convenienceproducent Easyfood.

Inden for det seneste år har Orkla også købt Igos A/S fra Hedehusene, der laver marmelader, frugtblandinger og andre halvfabrikata til bagere og industrien samt Struer Brød, der producerer en række forskellige rasp- og morgenmadsprodukter og som i forvejen havde Orkla som sin største kunde.

Orkla ejer desuden velkendte brands som Den Danske Fabrik, Kims, Beauvais, Glyngøre og Bäncke i Danmark.

Orkla opkøber Easyfood for trecifret millionbeløb

Orkla spiser stor del af populær pizzakæde

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier