FødevareWatch

Arla sætter tal på mellemøstlige økomål

Verdens største økologiske mejeri har store ambitioner i Mellemøsten og Nordafrika. Kategorichef sætter nu tal på målsætningen for 2025.

Der ligger et stort potentiale i at ændre et i forvejende voksende mellemøstligt mejerisalg fra konventionelle varer til økologiske, og det skal Arlas forretning i området frem mod 2025 forsøge at lukrere på.

"Vores ambitiøse plan er at øge salget af økoprodukter under Arla-brandet til 100 mio. euro eller 750 mio. kr. i 2025," siger kategorichef Ann-Camilla Kjæmpe, Arla, til Børsen.

Arla har i området lanceret en større kampagne, der skal fortælle detail- og foodservicekunder samt slutbrugere, hvad økologi er.

Økologisk gennembrud skal give Arla ny fremgang i Mellemøsten

I 2018 var det forvetningen, at Arlas forretning i regionen kom til at omsætte for omkring 560 mio. euro, hvilket svarer til ca. 4,18 mia. kr., og efter opkøbet af Mondelez' smelteosteforretning i sidste måned har Rasmus Malmbak Kjeldsen, der ansvarlig for Arlas forretning i Mellemøsten og Nordafrika, håb om, at man samlet kan nå en ny målsætning på én mia. euro om seks år.

"Det er en vækst på 8-10 pct. i forhold til sidste år. Den vækst, forventer jeg, vil fortsætte i de kommende år, hvilket også er nødvendigt for at nå vores ambition om at ramme en omsætning i Mellemøsten og Nordafrika på 1 mia. euro i 2025. Så vi må hellere komme i arbejdstøjet," sagde han til FødevareWatch i december.

Opkøb skal sikre Arla tigerspring i Mellemøsten

Befolkningsboom i Afrika giver Arla mælk på tanden

Arlas økologisalg vokser til over 5 mia kr

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier