FødevareWatch

Nyåbnet kæde vil vinde kinesisk kaffekrig mod Starbucks

Folkene bag en særdeles aggressiv kinesisk kaffekæde vil forsøge at forhindre ekspanderende Starbucks i at dominere det store kinesiske marked.

I 2017 åbnede Starbucks-koncernen verdens største kaffebar, Starbucks Reserve Roastery i Shanghai. Foto: Starbucks

Efter i lang tid at have været den største kaffekæde i Kina må Starbucks og de nuværende 3600 butikker imødese en fremtid, hvor der kommer mere konkurrence om kaffekunderne.

Ifølge Reuters har Luckin, der er en ny aktør på kaffescenen i Kina, planer om at åbne 2500 kaffebarer alene i år, og dermed vil det samlede antal butikker komme op på 4500.

Luckin blev etableret så sent som i efteråret 2017, og fra start har der været skalering og tempo på programmet, udtaler markedschef Yang Fei på en pressekonference, skriver Reuters.

Som følge af den heftige investeringsaktivitet havde Luckin sidste år et underskud på 116,3 mio. dollars, svarende til 764 mio. kr.

Siden sin entre i 1999 har Starbucks i bølger øget antallet af kaffebarer i det store kinesiske rige. I de seneste år har der været mere fart på end tidligere, men i 2018 måtte den amerikanske koncern pludselig se væksten bremse, blandt andet som følge af øget konkurrence.

Til forskel fra Starbucks har Luckin stor fidus til mindre kaffebarer, hvor antallet af kvadratmetre og siddepladser er markant færre ind i det amerikanske koncept. Derudover er det også muligt at få leveret sin kaffe fra Luckin, noget man ikke kan i Starbucks.

Muligt Alibaba og Starbucks-samarbejde på trapperne

Coca-Cola køber verdens næststørste kaffekæde

Starbucks skuffer på vækst og nedjusterer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier