FødevareWatch

Arla køber osteforretning i Mellemøsten

Handlen skal styrke Arlas position i Mellemøsten og Nordafrika ved at give adgang til nye produktkategorier og et moderne produktionsanlæg.

Arla Foods har indgået en aftale med den amerikanske multinationale fødevare- og drikkevareproducent Mondeléz International om opkøb af selskabets smelteosteforretning i Mellemøsten og Nordafrika, som i dag er samlet under brandnavnet Kraft. Prisen offentliggøres ikke.

Det oplyser Arla i en pressemeddelelse.

"Dette opkøb åbner helt nye muligheder for os i Mellemøsten og Nordafrika. Vi har en veletableret og voksende forretning i Mellemøsten og et godt kendskab til vores forbrugere og kunder i denne del af verden. Denne handel passer derfor særdeles godt ind i vores strategi, fordi vi både kan udvide vores tilstedeværelse i kategorien indenfor varemærkede oste og sikre den lokale produktionskapacitet, vi skal bruge til vores fortsatte vækst," siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh i meddelelsen.

Med opkøbet sætter andelskoncernen streg under, at den bremser og gasser op på samme tid. Parallelt med en stor investeringplan, hvor andelskoncernen vil investere knap 4 mia. kr. frem mod 2020, kører Arlas omfattende spareplan "Calcium", hvor mejerikoncernen skal spare ca. 3 mia. kr. i løbet af de kommende tre år. Det medførte i maj, at 195 stillinger blev nedlagt, hvoraf de fleste afskedigelser ramte Arlas hovedkontor i Aarhus.

Mellemøsten central i strategi

Det nye opkøb giver samtidig Arla det fulde ejerskab af et moderne osteproduktionsanlæg i Bahrain, som gør det muligt at udvide selskabets produktion af varemærkeoste yderligere i regionen.

Mellemøsten og Nordafrika er et af de vigtigste geografiske områder i Arlas Good Growth 2020-strategi.

Siden 2010 har Arla via organisk vækst mere end fordoblet sit salg i hele Mellemøsten og Nordafrika, som er selskabets største marked uden for Europa. Det er sket gennem stærke positioner på markedet for ost under varemærket Puck, smør under varemærket Lurpak samt mælkepulver og UHT-mælk under de to varemærker Dano og Arla.

Arla forventer, at salget inden for detailhandel og foodservice i Mellemøsten og Nordafrika når op på 560 mio. euro i år, hvilket svarer til ca. 4,18 mia. kr.

Nye forretningsmuligheder

Indtil nu har de fleste af Arlas produkter, der sælges i Mellemøsten og Nordafrika, været fremstillet i Europa – dog er der også lokal produktion i Riyadh i Saudi-Arabien.

Arlas kapacitet for at producere smelteost er næsten fuldt udnyttet, så opkøbet, der er offentliggjort torsdag, giver en længe ønsket kapacitetsforøgelse og styrker selskabets regionale produktion, så Arla kan sikre sin fremtidige konkurrenceevne i regionen gennem stordrift og rationalisering.

Det nyerhvervede produktionsanlæg ligger i Manama, Bahrain og har en kapacitet på mere end 66.000 tons. Det er opført i 2008, indeholder et avanceret testmejeri og har vundet flere priser for sin produktion inden for de vigtigste ostekategorier i Mellemøsten.

Handlen forventes at træde i kraft ved udgangen af maj 2019.

Arla-chef: Vi bremser og gasser på samme tid

Her har Arla hentet væksten

Arlas handelsdivision sælger flere og flere varer uden for Europa

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier