FødevareWatch

Stort resultatdyk hos emballagekoncern efter hyperinflation og valutamodvind

Emballageproducenten Hartmann kom ud af tredje kvartal med bakkende salg og indtjening. Særligt har situationen i Argentina påvirket tallene i koncernen.

Foto: Jakob Carlsen/Ritzau Scanpix

Emballageproducenten Hartmann kom ud af tredje kvartal med bakkende salg og indtjening, der var påvirket af markant højere energiomkostninger og et krav fra Energistyrelsen om tilbagebetaling af et offentligt tilskud.

Derudover trak hyperinflation og modvind på valutamarkedet - som selskabet også tidligere har flaget for - markant ned.

Omsætningen faldt til 452 mio. kr. i tredje kvartal fra 557 mio. kr. i den tilsvarende periode sidste år. Samtidig endte nettoresultatet som et tab på 5 mio. kr. mod et plus på 48 mio. kr. i tredje kvartal 2017.

Derudover var Hartmanns teknologisalg lavere i kvartalet efter levering af en række ordrer i de første seks måneder af 2018, oplyser Hartmann.

"Vi skabte fortsat fremgang i emballagesalget og opnåede gode resultater af volumenvæksten, der delvist opvejede de højere energiomkostninger i tredje kvartal. I Europa løftede vi salget trods en negativ effekt af den varme sommer, og på de amerikanske markeder var udviklingen ligeledes positiv," siger Torben Rosenkrantz-Theil, adm. direktør i Hartmann, i regnskabet.

På det europæiske marked faldt omsætningen til 290 mio. kr. i tredje kvartal mod 340 mio. kr. i kvartalet sidste år.

I den amerikanske forretning steg emballagesalget, men omsætningen faldt til 163 mio. kr. fra 217 mio. kr. i tredje kvartal 2017 - som følge af justering for hyperinflation i Argentina, hvilket kostede selskabet 39 mio. kr.

Udover effekterne af hyperinflation påvirkede udsving i valutakurser omsætningen negativt med 41 mio. kr.

Hartmann fastholder forventningerne til 2018 om en nettoomsætning på 2,1-2,2 mia. kr., en overskudsgrad (EBIT-margin) før særlige poster på 10 pct. samt et afkast på omkring 17 pct. af den investerede kapital (ROIC).

Forventningerne blev nedjusteret i starten af oktober efter justeringen for hyperinflation.

Argentina er trods hyperinflation en sund forretning

Brdr. Hartmann er ramt af den svage argentinske økonomi, men alligevel er koncernen meget glad for at være i det sydamerikanske land.

"Vores forretning i Argentina har det faktisk rigtigt godt, hvis vi ser bort fra hyperinflationen. Det er et marked, vi er rigtig glade for at være på," siger Torben Rosenkrantz-Theil til Ritzau Finans.

Hartmanns tre fabrikker i Argentina fremstiller ægge- og frugtemballage, og aktiviteterne udgør under 10 pct. af det samlede emballagesalg i Hartmann.

Af regnskabet fremgår det, at der i 2018 er skabt en kraftig vækst i emballagesalget og også en forbedring i produktionseffektiviteten i landet.

"Grundlæggende er den argentinske forretning sund, og den har det godt. Og det er et marked, hvor vi fortsat ønsker at være," siger direktøren.

Overskudsgraden ventes fortsat at være på 10 pct. for hele 2018, efter at den i tredje kvartal landede på 5,4 pct. mod 12,4 pct. i perioden 2017. Både forventningen til overskudsgraden og tallet for kvartalet er opgjort eksklusive justeringen for hyperinflation.

Regner man korrektionen for hyperinflation på 39 mio. kr. med, var overskudsgraden i tredje kvartal på bare 2,9 pct.

Argentinas inflationsrate har i år været over 30 pct., og dermed er landet teknisk set ramt af hyperinflation. Landet har - siden Hartmann kom til i 2015 - haft en årlig inflation i niveauet 25 pct. - men i maj røg den over de 30 - og over hele året ligger den gennemsnitlige inflation på 29 pct., når man kigger på perioden fra januar til og med september.

Hartmann nedjusterer - ramt af argentinsk inflation

Burægsproduktionen når nyt lavpunkt

Hartmann ansætter ny finanschef med Mærsk-erfaring

Mere fra FødevareWatch

Meyers har fået data på menuen for at holde på kunderne

Fødevarekoncernen har over de sidste to år arbejdet på digitale løsninger, der giver mere viden om, hvor mange der bestiller maden og om de kan lide den. "Det er en helt ny virkelighed for os og åbner for aftaler lang tid i forvejen med grossisterne," siger Meyers kommercielle direktør.

Dansk Dr Oetker-chef stiger i graderne

Efter fire år med ansvar for Storbritannien og Irland rykker Georg Heerdegen Parsbo fra nytår op i hierarkiet og ind i toppen af det tyske hovedkontor i Dr. Oetker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier