FødevareWatch

"Når vi hyrer nye medarbejdere, sorterer vi virkelig efter, at vi ikke vil have nogen ind med spidse albuer og for store egoer, der kører deres eget løb..."

De seneste fem år er væksten i Aarstiderne gået så stærkt, at det har været nødvendigt at ansætte medarbejdere i hold på op mod 20 ad gangen. Også mellemlederlaget er blevet omstruktureret i måltidskasseselskabet.

Der er flere karakteristika, der aldrig ville få en ansøger gennem slusen til en ansættelse hos Aarstiderne på Krogerup Avlsgård i Humlebæk. Blandt andet er der nultolerance over for store egoer.

Det fortæller Annette Hartvig, adm. direktør i Aarstiderne, til FødevareWatch, der har mødt hende til en snak om, hvordan hun tænker sin ledelse i virksomheden, der har oplevet stor fremgang i de seneste 10 år.

"Når vi hyrer nye medarbejdere, sorterer vi virkelig efter, at vi ikke vil have nogen ind med spidse albuer og for store egoer, der kører deres eget løb. Det vigtigste i Aarstiderne er idéen, og det er i samarbejdet og fællesskabet, at den kan føres ud i livet," siger Annette Hartvig.

Selvfølgelig har det givet nogle skvulp undervejs og gør det stadig.

Annette Hartvig Larsen, adm. direktør i Aarstiderne

Annette Hartvig har i selskab med sin HR-chef Jacob Hasseriis Dietz haft travlt gennem de senere år.

Måltidskasseselskabet er nemlig vokset fra et gennemsnit på 113 fuldtidsansatte i 2012 til 224 i 2017, viser regnskaberne, og selskabet har i dag i alt 250 fuldtidsmedarbejdere på lønningslisten.

Aarstiderne fortsætter turbovæksten 

Op til 20 nye medarbejdere i kvartalet

På grund af det voldsomme vokseværk, som Aarstiderne har oplevet siden 2012, hvor selskabet for alvor fik fart på omsætningsfronten, har det været nødvendigt at ansætte i hold på mellem 10 og 20 nye medarbejdere hvert kvartal.

Det er Aarstidernes HR-chef Jacob Hasseriis Dietz, der har stået for at introducere de nye medarbejdere til Aarstiderne.

Men frem for at bænke folk og holde et klassisk introoplæg, som mange virksomheder gør det, har Aarstiderne tradition for at sende nye medarbejdere rundt i hele selskabet fra dag ét.

Hvis vi stod stille, tror jeg, at vi kunne dø af det.

Annette Hartvig Larsen, adm. direktør i Aarstiderne

"Vi giver dem en gammeldags scrapbog med nogle helt konkrete spørgsmål, som de skal ud og undersøge i alle afdelinger i Aarstiderne over to dage. For at løse opgaven er det nødvendigt at tage i fat i nye og gamle kollegaer, åbne døren til afdelinger og møder, som ikke ligger lige for. På den måde kommer de ud i alle hjørner af virksomheden, og de kommer igennem alt fra at skulle pakke en kasse til at tale med kunderne," fortæller Jacob Hasseriis Dietz.

Pointen er, at medarbejderne på den måde hurtigere får Aarstiderne under huden og lærer det dybere formål med virksomhed at kende.

"Det er også en indirekte måde at fortælle folk, at hvis I skal blive en succes her, så er det det her, I skal kunne. Du skal være opsøgende, selvstændig og initiativrig," siger Jacob Hasseriis Dietz. 

Nyt mellemlederlag

Også i ledelseslaget har de ansatte i Aarstiderne fået flere nye kolleger. Over en periode på to år er Aarstidernes hidtidige mellemledergruppe, der både talte specialister og ledere i alle selskabets afdelinger, blevet suppleret med nye ledere – en proces, der sluttede i juni i år.

"Vi blev nødt til at uddelegere ledelsesopgaverne på nogle flere, ellers kunne virksomheden ikke vokse mere. Derfor opløste vi det gamle mellemlederlag og skabte et nyt," fortæller Annette Hartvig. 

Trods de mange omrokeringer er alle blevet i Aarstiderne - på nær én.

"En enkelt valgte at sige, at han ikke havde lyst til at se andre ledere på det niveau komme i afdelingen," fortæller Annette Hartvig Larsen.

Det har ikke været uden problemer at indføre den nye ledelsesstruktur.

"Selvfølgelig har det givet nogle skvulp undervejs og gør det stadig. Men det var vigtigt at omorganisere, så specialisterne kan koncentrere sig om dybden. Så kan den nye leder tage sig af alt det HR-relaterede, processer og planlægning," forklarer direktøren.  

Frygten for kulturændringer

Da omstruktureringen var under opsejling udtrykte flere medarbejdere bekymring over, at kulturen i Aarstiderne ville gå tabt med den hastige tilvækst af nye medarbejdere.

"Men kulturen kommer til at ændre sig, det gør den. Det er en illusion, at den skulle forblive det samme," siger Annette Hartvig Larsen.

Hun ser derimod ikke forandring som en dårlig ting. Tværtimod. 

"Vi skal glæde os over alle de mennesker, som vi har taget med ind og som bidrager til at forme en ny kultur og tage det bedste med fra den gamle. Hvis vi stod stille, tror jeg, at vi kunne dø af det," siger hun og fortsætter:

"Nogle gange kan kulturen drive det rigtig langt, og lige pludselig opdager man, nu bliver vi simpelthen nødt til at få mere struktur for at holde sammen på virksomheden. Det er altid en balance mellem struktur og kultur. Nogle gange kører du lidt for meget til den ene side og nogle gange lidt for meget til den anden."

Aarstiderne eksperimenterer i jagten på yderligere fremgang

Nemlig når første måltidsmilepæl

Aarstiderne blandt danskernes 20 mest brugte netbutikker

Aarstiderne tror på stor succes i nyt weekendsats

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier