FødevareWatch

Forbrugerrådet Tænk: Et klimamærke bør sænke kødforbruget

Forbrugerrådet Tænk vender umiddelbart tomlen op til et klimamærke for fødevarer, men det er afgørende, at mærket er med til at fremme udviklingen, hvor de danske forbrugere sænker kødforbruget.

Det er som udgangspunkt plads til et klimamærke midt i junglen af de eksisterede fødevaremærker, dog skal mærket være med til at sænke kødforbruget.

Det skriver seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænkt Camilla Udsen i et debatindlæg hos Altinget.

"En mærkningsordning eller anden forbrugervejledning skal derimod støtte op om de grundlæggende ændringer i forbrugernes kostvaner, der er nødvendige for at sænke klimabelastningen fra fødevareproduktionen. Det vil ikke mindst sige at spise mindre kød, og når vi spiser kød, er det eksempelvis bedre i forhold til klimabelastningen at vælge fjerkræ frem for oksekød," skriver hun.

I det hele taget understreger hun, at det er kompliceret at skabe et retvisende klimamærke, der tager højde for de mange forskellige faktorer, der spiller ind på klimaaftrykket.

Derfor foreslår hun, at et klimamærke skal gælde på produktgruppeniveau og ikke enkeltprodukter.

Grænsen er nået for fødevaremærker

Regeringens kommende forslag om nyt klimamærke møder skepsis

Forbrugerrådet Tænk: Arla bidrager selv til mytedannelse

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier