FødevareWatch

Arla hæver mælkepris i august

Arlas acontopris for konventionel mælk stiger med 1 eurocent i august. Acontoprisen for økologisk mælk forbliver uændret.

Foto: /ritzau/Jens Dresling/

I sidste måned faldt afregningsprisen til de økologiske mælkeproducenter, men til trods for et stadig presset marked med masser af økologisk mælk, fastholder mejerikoncernen afregningen for august.

Det fremgår af en meddelelse, som netop er udsendt.

Arlas acontopris for konventionel mælk stiger derimod med 1 eurocent, efter at den i juli ikke var udsat for nogen forandring. Dermed bliver acontoprisen for konventionel mælk inklusive tillæg for deltagelse i Arlagården Plus 255,1 øre/kg, skriver mejerikoncernen.

Acontoprisen for økomælk inklusive tillæg for deltagelse i Arlagården Plus bliver 312,1 øre/kg i august.

Om baggrunden for at ændre i afregningen til de konventionelle producenter hedder det i meddelelsen:

"De varme og tørre tilstande er begyndt at få indflydelse på den europæiske mælkeproduktion, og det forventes at fortsætte. På industrimarkederne er smørlagrene begyndt at vokse i Europa. Det resulterer i svækkede priser, som spreder sig til gul ost, men mozzarella forbliver dog stabil."

De internationale GDT-priser på sødmælkspulver, som fastsættes på mælkebørsen i New Zealand, faldt mere end forventet på grund af store mælkevolumener fra netop New Zealand.

"Det resulterede i et stort udbud i hele Asien, hvilket havde en negativ indvirkning på europæiske priser. Markedet er meget afventende, idet usikkerhed omkring fremtiden fortsætter med at vokse," hedder det afslutningsvis i meddelelsen, hvor udsigten for mælkeprisen for de næste måneder anses for at være stabil.

Nyetableret mælkebørs i kamp mod Arla

Arla sænker prisen på økologisk mælk

Arla bliver blæst baglæns af sin største konkurrent

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier