FødevareWatch

Google skal sælge fødevarer online for fransk detailkæmpe

Amerikanske Google og den franske detailkoncern Carrefour har indgået en aftale, der giver internetkæmpen mulighed for at sælge fødevarer online i Frankrig.

Foto: John Heilprin/AP/POLFOTO/arkiv

Via sine mange platforme og kanaler vil Google for første gang forsøge sig med salg af fødevarer på nettet.

Ifølge Bloomberg.com har internetkæmpen indgået en aftale med franske Carrefour, som fra starten af 2019 vil give de franske forbrugere mulighed for at købe ind via Google-platforme som Home og Assistant.

Tidligere i år præsenterede Carrefour-konkurrenten Casino sit samarbejde med Amazon, som havde Monoprix-butikkerne som omdrejningspunkt. Sidste år fremlagde samme Casino et tæt e-commerce samarbejde med måltidskoncernen Ocado.

Aftalen med Google skal ses som Carrefours direkte reaktion på konkurrenternes tiltag, og sammen med en række andre initiativer, der har pilen rettet mod onlinearbejdet og mod det kinesiske arbejde, er den del af den nye topchef Alexandre Bombards arbejdspapir.

Han har tidligere udtalt, at han vil genskabe varehuskoncernens tidligere meget stærke position i fransk og global dagligvarehandel.

"Denne aftale er en transformativ foranstaltning der skal sikre, at Carrefour bliver ledende inden for dagligvarehandel, som er den første store søjle i turnaround-planen, der blev annonceret i januar," udtalte Marie Cheval, der er chef for digital transformation i Carrefour, ifølge Bloomberg.

"Det er første gang, at dagligvarer skal sælges via Googles platforme i Frankrig - og det er første gang for ferske fødevarer i hele verden," hed det videre.

Fransk detailkæmpe skruer op for kinesisk indsats - og fyrer i Frankrig

Franske supermarkedskæder solgte tilbagekaldt babymælk

Købmænd jagter pladsen som dansk erhvervslivs sociale makkerpar

Forsiden lige nu

Hedebølge presser dansk slagterigigant baglæns

Danish Crowns ledelse har lovet selskabets ejere, at slagterigiganten inden 2021 vil præstere en langt bedre indtjening end konkurrenterne. Lige nu har de store tyske slagterier dog det største forspring til Danish Crown i 10 år.

Billige afrikanske øl skal bane vejen for klodens kæmper

Mens europæiske og amerikanske forbrugere i stigende grad vender øl og alkoholiske drikke ryggen, har industrikæmperne indstillet kikkerten på det afrikanske kontinent, hvor afsætningen skal øges gennem blandt andet meget billige øl.

Er norsk netbutik på vej mod børsnotering?

Kolonial.no, den store tabsgivende dagligvarebutik på nettet i Norge, kan ifølge analytiker have kurs mod en børsnotering, efter at et svensk investeringsselskab har investeret 300 mio. norske kr. i forretningen.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier