FødevareWatch

Løgismose Meyers efter status quo i 2017: Nu skal der turbo på væksten

Tredje hele regnskabsår for fusionsselskabet Løgismose Meyers blev endnu et år med store investeringer og beskedne resultater. Nu kommer væksten for alvor, forsikrer adm. direktør Tørk Eskild Furhauge. En ny bestyrelsesformand bliver sat for bordenden.

Foto: /ritzau/Lars Krabbe

Sammensmeltningen af de to tidligere familievirksomheder Meyers og Løgismose har vist sig at være en udfordrende opgave for kapitalfonden IK Investment Partners, der i 2015 købte og fusionerede to af Danmarks mest markante madimperier.

Det understeger selskabets regnskab for 2017, som bliver offentliggjort senere torsdag, og ligesom de to foregående er det med beskedne resultater.

Det forgangne år bød mere eller mindre på status quo for Løgismose Meyers, der i 2017 så nettoomsætningen stige marginalt med 9 mio. kr. og ende på 1,09 mia. kr. Fraregner man frasalg og nedlukninger viser selskabets beregninger dog, at den korrigerede organiske vækst var på 6 pct. i 2017.

Årets resultat efter skat gik svagt tilbage i 2017 og endte med et underskud på minus 42,1 mio. kr. mod et minus på 39,4 mio. kr. i 2016. Det er dog ikke det tal, Løgismose Meyers internt bruger mest energi på.

Ledelsen og ejerne kigger i stedet primært på Ebitda-resultatet, som signalerer, hvordan den operative indtjening før af­ og nedskrivninger arter sig. Her gik selskabet frem og landede et resultatet i 2017 på 44,5 mio. kr. mod 40,4 mio. kr. i 2016.

"Vi er godt tilfredse med 2017. Vi landede nogenlunde på det, vi havde forventet med en fin vækst på toplinjen og en acceptabel vækst i vores Ebitda-resultat. Det skal ses i lyset af, at vi i 2017 ligesom i 2016 investerede meget tid og mange ressourcer i fælles systemer, processer, organisation og flere indadvendte ting, som er forudsætningen for, at vi kan blive én samlet og professionel virksomhed," siger Tørk Eskild Furhauge til FødevareWatch.

Han fremhæver investeringer i PIM-systemer, hvor koncernen tidligere havde tre forskellige systemer, der nu er blevet lagt sammen til et samlet, hvor selskabet kan opdatere produktdata. Samtidig har Løgismose Meyers siden fusionen i 2015 bakset med at få et velfungerende ERP-system, hvilket nu er på plads.

Salg af kendt kro og restaurant

Driftsresultat (Ebit) endte i 2017 på minus 37,6 mio. kr., og dermed har Løgismose Meyers haft et samlet driftunderskud på over 100 mio. kr. i selskabets første tre år som samlet enhed.

Det negative EBIT-resultat er dog påvirket negativt med 46 mio. kr. om året på grund af nedskrivninger, som kapitalfonden IK Investment Partners laver hvert eneste år.

"Når man laver virksomhedsopkøb, skal man afskrive på værdien over en årrække, ligesom man afskriver, hvis man eksempelvis køber en maskine. Det hedder amortisering af goodwill. Fordi der er amortisering af goodwill inkluderet i EBIT er det misvisende ift. det underliggende driftsresultat," oplyser kapitalfonden i en mail. De ønsker ikke at afsløre, hvor længe de bliver ved med at nedskrive på goodwill og immaterielle anlægsmidler.

Løgismose Meyers har gennem de seneste tre år investeret mere end 110 mio. kr. i øget kapacitet, mens mange nye medarbejdere er kommet til virksomheden, der nu beskæftiger knap 1000 medarbejdere. Samtidig har koncernen foretaget yderligere fokusering af forretningen gennem en række frasalg og nedlukninger.

I 2017 solgte Løgismose Meyers således Falsled Kro og Restaurant Almenak. Samtidig lukkede koncernen tre bagerier, en deli og en Løgismose-butik. Frasalgene påvirkede resultatet negativt med 11 mio. kr.

"Vi har fået mindre for dem, end det, de har været bogført til, og det er derfor, det ender det med at påvirke negativt med 11 mio. kr.," siger Tørk Eskild Furhauge, der uddyber om baggrunden for at sælge aktivitererne:

"Det er lidt uden for vores kernekompetence at drive restauranter. Vi vurderer, at hvis man skal gøre det, skal man enten have rigtigt mange, så man har en afdeling, der sidder kun med det. Alternativt skal man bare have én restaurant, hvor man bor og giver den al den kærlighed, den kan få. Der er ikke rigtigt noget midt imellem.

Løgismose Meyers driver gennem selskabet F&B-enheder restauratner som eksempelvis Skuespilhuset, Operaen, Den Sorte Diamant og det nyligt åbnede Blox.

Nu skal væksten accelereres

Efter nogle år, hvor det har handlet om at modellere to virksomheder sammen til en, skal der nu findes vækst.

"2016 og 2017 handlede om 'at gøre de rigtige ting', og nu handler det om 'at gøre tingene rigtigt'. I 2018 og 2019 har vi meget fokus på at skabe lidt kraftigere vækst," siger direktøren uden at ville komme med et mere præcist bud på, hvilket leje de kommende års resultater skal ende med.

Han fortæller i samme ombæring, at det ikke er slut med investeringer.

"Vi har taget de tungeste investeringer i IT-platforme og produktionsudstyr. Der er selvfølgelig stadig en del udviklingsprojekter i gang, men nu handler det mere om nye produkter, salgskoncepter osv., hvor det tidligere var infrastruktur og produktionsapparater," siger Tørk Eskild Furhauge, der tiltrådte i Løgismose Meyers 1. september 2016 efter fem år som adm. direktør i Pågen.

Han fortæller, at væksten skal findes både i Danmark og uden for landets grænser. I oktober 2017 konkretiserede Løgismose Meyer eksportchef René Boysen netop de planer i et interview med FødevareWatch

"Vi har lagt en plan om, at vi inden for fem år skal have en trecifret millionomsætning på eksportmarkedet," sagde René Boysen, der foruden eksport også er ansvarlig for Løgismose Meyers foodservicegren.

Løgismose Meyers vil eksportere for trecifret millionbeløb

Ny bestyrelsesformand

I forbindelse med afslutningen af regnskabsåret foretager Løgismose Meyers planlagte ændringer i bestyrelsen. Per Harkjær, der har mere end 30 års erfaring fra branchen som blandt andet adm. direktør i Toms Gruppen (2000-04), Findus (2004-09) ig United Coffe (2009-13), indtræder pr. dags dato som bestyrelsesformand. Samtidig træder Jørn Tolstrup Rohde tilbage fra formandsposten, men fortsætter i bestyrelsen.

"Løgismose Meyers er en enestående virksomhed med to ikoniske mærker, som jeg er stolt over at skulle arbejde med over de kommende år. Virksomheden har et væld af dygtige medarbejdere og en ekstrem stærk madkultur, som dagligt hjælper danskerne til at spise bedre. Det vil vi gerne blive ved med ved fortsat at styrke driften samt vores evne til at udvikle og lancere nye og spændende produkter," siger Per Harkjær i en pressemeddelelse.

Kokkefærdigheder skal give Meyers succes på måltidskassemarkedet

Løgismose Meyers-chef: Det tager tid at lægge to entreprenørdrevne selskaber sammen

Forsiden lige nu

Kaffeparadokset er tilbage i fuldt flor

Altimens råvareprisen på kaffe har brudt det psykologiske modstandspunkt ved 1 dollar pr. pund og fortsætter nedad, vokser interessen for højkvalitetskaffe og hele livsstilen omkring god kaffe ufortrødent videre. Det såkaldte 'kaffeparadoks', som også sås i de tidlige 00'ere, er tilbage.

Nordjysk sushimand indtager København og har store planer om udlandet

Restaurantkæden Karma Sushi er vokset markant i først det jyske og senest det københavnske område siden opstarten i 2007. Den iltre og utålmodige iværksætter bag konceptet fyrede i foråret hele sin ledelse, og han står nu selv i spidsen for den kæde, som i de kommende år også skal prøves af i udlandet.

Cateringselskab udvider med kantinesatsning

Cateringselskabet Madkastellet lancerer nu en kantinesatsning med en fleksitar-profil. Til at stå i spidsen for kantinedivisionen har Madkastellet ansat Belinda Herbst fra Meyers Contract Catering.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier