
Sundhedsdivisionen i Chr. Hansen kaldet Health & Nutritions, ser fortsat vækst - omend i et lidt andet tempo end hidtil.
"Vi har historisk set haft tocifrede vækstrater her. Væksten er ikke stagneret men lidt lavere, og vi tror på en vækst på 8 pct. i de kommende år," siger Christian Barker, direktør for sundhedsdivisionen i ingredienskoncernen på en kapitalmarkedsdag i London onsdag.
Der er flere udfordringer i USA, som divisionen står overfor i "Human Health", der er en del af divisionen Health & Nutrition. Det er blandt andet salg af kosttilskud, der er presset. Den amerikanske sundhedsforretning er 15-20 pct. af omsætningen i divisionen.
"Udfordringerne i USA er, at væksten er gået fra tocifrede rater til encifrede. Kunderne her og i Kina flytter sig meget hurtigt over til at købe online i stedet for i fysiske butikker. Og vi ser, at køber kunderne mere og mere udokumenterede produkter," siger Christian Barker.
Chr. Hansen forsøger at skubbe væksten op i USA blandt andet ved at lancere tre nye produkter/kunder i 2018.
Sundhedsdivisionen udgør omkring en femtedel af den samlede omsætning i Chr. Hansen. Og der er markeder, hvor der er fortsat er høj vækst og under at hive hjem.
"Vi ser, at væksten flytter sig mere og mere over til udviklingsmarkederne," siger direktøren.
Han oplyser, at Latinamerika er vokset med mere end 50 pct., mens Asien, hvor Japan, Australien og New Zealand tæller med, er vokset med mere end 20 pct. i årene 2013-17.
I samme tidsrum har væksten i Europa, Mellemøsten og Afrika har væksten været på 10 pct.
Eksport driver vækst i dansk ingrediensbranche
Cees de Jong: Jeg har fået voksne mænd til at græde
Chr Hansens direktørskift åbner dør på klem for salg af farvedivision