FødevareWatch

Axfood lukker 2017 med stærkt salg

Stabil indtjening og investeringer har præget Axfoods resultater for hele 2017. Særligt fjerde kvartal viste sig at være stærk på salget for den svenske dagligvarekoncern.

Foto: Axfood/PR

Axfood lukker fjerde kvartal med vellykket salg i 2017. Dermed kan ledelsen i den svenske detailkoncern se årsresultatet stige, og det betyder ifølge adm. direktør, Klas Balkow, at koncernens investeringsniveau vil fortsætte i 2018. 

Axfood-koncernens nettoomsætning udgjorde 46 mio. svenske kr. det er en stigning på 6,0 pct. fra året før. Alene i fjerde kvartal steg omsætningen 6,4 pct. med 12 mio. svenske kr.

"Som i hele året var salget stærkt i fjerde kvartal. Driftsresultatet for kvartalet er på niveau med året før og i 2017 i overensstemmelse med vores prognose og koncernens langsigtede 4 pct. mål," siger adm. direktør Klas Balkow om årets resultat, der ellers oplevede udfordringer i første halvår.

Højt aktivitetsniveau løfter toppen hos Axfood

Ifølge Klas Balkow vil Axfood i fremtiden investere yderligere i forretningens fødevarerkoncepter, som direktøren vil udvikle i overensstemmelse med kundernes købsadfærd og digitale muligheder. 

"Det betyder, at vi fortsætter vores høje investeringsniveau. I 2018 forventes investeringer at udgøre 900-1000 mio. svenske kr. Ud over vores tidligere langsigtede mål tilføjer vi også vækstmål, hvilket betyder, at Axfood vil vokse mere end markedet," forklarer Klas Balkow.

Ny Axfood-chef præsenterer vækst

Lavpriskæde trækker svensk detailkæmpe op

Mere fra FødevareWatch

Ketchupeffekt redder resultatet hos kæmpen Euro Cater

Den nordjyske Euro Cater-koncern, der omsætter for over 8 mia. kr., har igen haft et svært og coronapåvirket regnskabsår. Samlet blev det dog til et positivt resultat i et år, hvor store nedgange blev afløst af store opture, siger økonomidirektør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier