FødevareWatch

L&F-direktør i debatindlæg: Greenpeaces kødopråb mangler fakta

Greenpeace vil have den danske kødindustri på slankekur, men ifølge direktør i Landbrug & Fødevarer mangler organisationen respekt for fakta og for landmændene. Chefen for Greenpeace i Danmark afviser og mener, at der bliver lagt ord i munden på hende.

Morten Høyer, direktør for politik og kommunikation i Landbrug & Fødevarer Foto: Landbrug & Fødevarer PR-foto

I et debatindlæg i Politiken d. 18. december plæderede Birgitte Lesanner, chef for Greenpeace i Danmark, for, at 'den danske kødindustri skal på slankekur'. Her opfordrede hun blandt andet miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) til at tage et større ansvar for at nedbringe Danmarks produktion af kød.

Det indlæg har fået Morten Høyer, direktør for politik og kommunikation i Landbrug & Fødevarer, til tasterne. Han er blevet harm over indlægget, som ifølge ham mangler fakta.

Det skriver han i et debatindlæg på Politiken.

"Jeg vil gerne tale om vores fødevareproduktion, men jeg savner, at Greenpeace tager debatten med respekt for fakta og for landmændene. Det er måske naivt, når indlægget tydeligvis har til formål at pådutte os andre en bestemt livsstil. Som Lesanner (Birgitte Lesanner, chef for Greenpeace i Danmark, red.) skriver i indlægget: 'Plantebaseret kost er ikke kun et godt klimavalg. Det er også en sund måde at vise omsorg for vores børn'. Må jeg være fri," skriver han blandt andet.

Birgitte Lesanner, der er chef for Greenpeace i Danmark, afviser kritikken.

"Jeg synes ikke, Morten Høyer tager fat i den egentlige debat, som handler om det klimaaftryk vores landbrug har på grund af den intensive kødproduktion. Han lægger ord i munden på mig, for jeg mener overhovedet ikke, at vi alle sammen skal blive veganere ," siger hun til FødevareWatch.

Veganertendensen fik sit gennembrud i 2017

Løgismose Meyers ser stort potentiale i plantefars

3000 Facebook-kommentarer med input til ko-frit smørprodukt

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier