
Opdateret 13. december 11.51, hvor opkøbet er bekræftet
Den største aktør på det japanske ølmarked, Asahi Group, styrker sin position på det europæiske marked. Bryggeriet er kommet frem til en aftale om at opkøbe Sabmillers mærker i fem østeuropæiske lande for 900 mia. yen, hvilket svarer til ca. 55 mia. kr.
Det skriver Reuters.
Overtagelsen kommer i forlængelse af, at selvsamme Asahi Group tidligere i år købte Sambillers ølmærker Peroni, Grolsch og Meantime, der også er stærke brand på det østeuropæiske marked.
Det store opkøb skal ses i lyset af Sabmiller og AB Inbev fusion, der gik igennem i oktober. For at sikre konkurrencemyndighedernes opbakning til fusionen, forpligtede selskaberne sig til at frasælge dele af forretningen.
Sabmillers østeuropæiske brands er bl.a. tjekkiske Pilsner Urquell, polske Tyskie og Lech, mens bryggeriet også har store markedsandele i Rumænien, Slovakiet og Ungarn.
Japans største ølproducent hæver forventningerne