Tørstig kinesisk præsident skaber britisk eksportsucces

Et billede af den kinesiske præsident, Xi Jinping, der drikker en fadøl under sit besøg i Storbritannien, har sat gang i eksporten af Indian Pale Ale til Kina.
Xi Jinping og David Cameron fik sig en IPA på pubben The Plough at Cadsen i slutningen af oktober. Pubben er ejet af kæden og bryggeriet Greene King, der ejer over 3.000 pubs i Storbritannien. | Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/Polfoto
Xi Jinping og David Cameron fik sig en IPA på pubben The Plough at Cadsen i slutningen af oktober. Pubben er ejet af kæden og bryggeriet Greene King, der ejer over 3.000 pubs i Storbritannien. | Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/Polfoto

Et billede af den kinesiske præsident, der drikker en kold fadøl, har på rekordtid skabt en uventet britisk eksportsucces.

Billedet blev taget under Xi Jinpings besøg i England i oktober, hvor han blandt andet besøgte en pub i et landområde nordvest for hovedstaden London sammen med den britiske premierminister David Cameron.

Her fik de to statsledere sig en gang fish and chips, der traditionen tro blev skyllet ned med en pint – i dette tilfælde en Indian Pale Ale (IPA) fra pubejeren Greene Kings eget bryggeri.

Fotografiet er blevet delt flittigt på de sociale medier i Kina, hvor det kommunistiske styre har brugt det til at portrættere Xi Jinping som en mand af folket. Men det har også ført til, at de kinesiske forbrugere er blevet nysgerrige efter selv at smage øllen.

Flere lokale importører fortæller til The Guardian, at efterspørgslen på britisk IPA er steget markant efter, at billedet begyndte at florere i Kina. Det gælder ikke mindst øllen fra bryggeriet og pubkæden Greene King, der var så heldig, at det netop var deres IPA, præsidenten valgte at drikke.

"Hvis den britiske premierminister drikker en IPA, så er det normalt, men hvis den kinesiske præsident vælger en bestemt drikkevare, så får det masser af opmærksomhed. Vi har fået seksten gange så mange ordrer fra Kina på IPA i de seneste uger, og lige nu har vi 50.000 kasser på vej i tide til det kinesiske nytår (til februar, red.)," siger direktør i Greene King, Rooney Anand, til avisen.

Carlsberg ridder på ryggen af Tuborg i vækstmarkeder

Elefant-øllen har stor succes som luksus-drik i Indien

Pilsnerland fyldt med humle

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også