FødevareWatch

Brandt: Pepsi-samarbejde får ingen betydning for Unibrews bundlinje

Det kommer ikke til at betyder noget for bundlinjen i Royal Unibrew, at bryggeriet fra starten af det nye år skal producere, sælge og distribuere læskedrikke som Pepsi-koncernen i de baltiske lande.

Henrik Brandt, adm. direktør i Royal Unibrew ser ikke Pepsi-samarbejdet kaste noget af på bryggeriets bundlinje. | Foto: Jyllands-Posten

Royal Unibrews udvidede samarbejde med Pepsi fra starten af det nye år, hvor selskabet skal producere, sælge og distribuere Pepsi-læskedrikke i Baltikum-landene, får ingen betydning for selskabets bundlinje i de kommende år.

Det slår bryggeriets administrerende direktør, Henrik Brandt, fast over for Ritzau Finans.

"Det kræver investeringer, og derfor siger vi også, at man ikke skal regne med, at det har nogen betydning på bundlinjen for os de næste par år," siger Henrik Brandt, der på trods af det stadig glæder sig over det udvidede samarbejde.

"For det første er vi utrolig glade for at styrke vores samarbejde med Pepsi. Det er i sig selv noget, som er spændende at være med til at gøre, men det er også noget, som styrker os i relation til vores kunder, at vi har en bredere palet, og at vi bringer Pepsi-produkter med ind i paletten," siger Henrik Brandt.

Han fortæller, at Pepsi på nuværende tidspunkt er en meget lille spiller i Baltikum med en markedsandel på omkring 4-5 pct. Derfor kommer processen til at kræve investeringer.

"Det er et langt sejt træk med at skabe en bedre basis for at udvide porteføljen dér," fortæller Henrik Brandt.

Men også på det danske marked udvider det Faxe-baserede bryggeri sin nuværende aftale med Pepsico.

Fra begyndelsen af det nye år overtager selskabet nemlig salget og distributionen af Pepsicos snackprodukter, der hører til under mærkerne Lays og Bugles. Den overtagelse ligger godt i tråd med bryggeriets nuværende produkter, påpeger topchefen.

"Det er sådan, at der er et meget stort overlap mellem, at når folk køber drikkevarer, så køber de også snacks, og når man derhjemme nyder snacks, så drikker man ofte også læskedrikke. Pepsi som koncern har meget det her med, at det kan være godt at kombinere de to ting, og det er det, vi gør i vores samarbejde i Danmark," siger Henrik Brandt.

Investorerne skal dog ikke vente, at bryggeriet i den nærmeste tid lancerer nye salgs- og distributionsaftaler med andre selskaber om snacks.

"Man skal også passe på, at man ikke breder sig for meget. Det her ser vi som en naturlig del af vores drikkevareforretning i Danmark, og vi vil i de kommende år arbejde med at se på, hvordan vi kan få bygget en position op om det," siger Henrik Brandt.

Royal Unibrew venter, at det udvidede samarbejde i regnskabsåret 2016 vil påvirke omsætningen med cirka 2 pct.

På børsen bliver der fra morgenstunden taget godt mod Royal Unibrew efter udmeldingerne om de øgede forventninger til resten af året, og aktien er kort efter børsens åbning kl. 9 oppe med 8 pct.

Nyt Pepsi-samarbejde giver Unibrew lukrativ position

Sydbank: Unibrew leverer imponerende effektiviseringer

Finsk marked trækker Unibrew ned - men øko-pilsnere er et hit

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier