Carlsberg serverer nu øl for halvdelen af Premier League

Den danske bryggerikoncern har i mange år været at finde som sponsor på trøjerne i den engelske fodboldklub Liverpool, men Carlsberg satser bredt og forlænger partnerskabet med en klub, derudover lancerer bryggeriet et nyt samarbejde.
Foto: Alex Livesy/AP Photo/Arkiv
Foto: Alex Livesy/AP Photo/Arkiv

Som led i den nye Carlsberg-strategi vil adm. direktør Cees 't Hart bruge mange kræfter og kroner på at markedsføre koncernens ølbrands.

I det britiske marked, hvor en af de helt store markedsføringsposter i mange år har været fodboldklubben Liverpool, har man netop forlænget partnerskabet med fodboldklubben Watford FC, ligesom man har forlænget den eksisterende ølaftale med Tottenham Hotspur FC.

Det meddeler Carlsberg.

I forsøget på at være fodboldfansenes favoritbryg får Carlsberg UK dermed mulighed for at være eneleverandør af stadionøl på hjemmebanerne Vicarage Road og White Hart Lane til og med sæsonen 2018-2019.

"Watford FC og Tottenham Hotspur FC er to succesfulde klubber med stærke traditioner og en stor fanskare. Vi er stolte af at være partner med begge klubber og over at skulle arbejde sammen med dem og deres fans i de kommende sæsoner," siger David Scot, der har titel af at være Director of brands and insight i Carlsberg UK.

Samlet har Carlsberg nu aftaler med halvdelen af de 20 Premier League-klubber, mens man på den internationale fodboldscene næste sommer er officiel sponsor ved europamesterskabet, der skal afholdes i Frankrig.

Brug for en succes

Med udgangspunkt i Carlsberg-udviklingen på det britiske marked, hvor man i det seneste kvartal er gået fem pct. tilbage på volumen i et marked, der er gået et enkelt procentpoint tilbage, kan koncernen håbe, at der med aftalerne bliver rettet lidt op på den tendens. I et forsøg på at vende udviklingen har Carlsberg indsat en midlertidig afløser til James Lousada, der har haft under to år i førersædet, i form af Michiel J Herkemij, der tidligere har arbejdet for Heineken i Mexico.

Han skal lede den forandring, som Carlsberg-direktionen satte på dagsordenen onsdag, og som man samlet venter kommer til at koste 600 mio. kr. i Storbritannien. Carlsbergs salg i Storbritannien var i oktober nede med 5 pct. på årsbasis og udgør 212,7 mio. pund, skrev The Grocer for et par uger siden, mens det britiske marked ifølge Nielsen-data samlet er faldet 0,7 pct. i værdi.

Carlsberg-boss: Vi skærer hårdt, så vi kan brande hårdt

Carlsberg UK er en katastrofe for Carlsberg

Carlsberg forlænger med dansk superligaklub

Carlsbergs sponsorchef glæder sig til endnu en festival

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også