
Da Molson Coors onsdag satte blæk på milliardaftalen med Sabmiller, fik det amerikanske bryggeri ikke kun MillerCoors og en hel stribe af populære ølmærker med i handlen.
For de cirka 12 mia. dollar købte amerikanerne sig også til en markant stærkere forhandlingsposition over for leverandørerne, skriver Wall Street Journal.
Topchef Mark Hunter fortæller til erhvervsmediet, at han forventer, at bryggeriet vil kunne spare op til 200 mio. dollar om året i indkøb af alt fra dåser til humle. Det bliver ganske enkelt billigere, når man køber stort ind, forklarer direktøren.
"Den (handlen, red.) gør os mere konkurrencedygtig, øger vores størrelse med et slag og styrker vores globale fodaftryk," siger han til Wall Street Journal.
Handlen med Sabmiller forventes at falde endeligt på plads til næste år og gør Molson Coors til verdens tredje største bryggeri målt på markedsandel. Den baner samtidig vejen for fusionen mellem AB Inbev og Sabmiller, der er betinget af, at sidstnævnte frasælger MillerCoors.
MillerCoors var tidligere et joint venture mellem Molson Coors og Sabmiller, men er nu ejet af helt og holdent af Molson Coors. Dermed får amerikanere den fulde kontrol med mærker som Coors Light, Miller Lite og tjekkiske Pilsner Urquell.
AB Inbev præsenterer formelt købstilbud på Sabmiller
Mere fra FødevareWatch
Maltdirektør efter værste år i årtier: "Det er meget ubehageligt"
Udfordringerne har aldrig været større i Sophus Fuglsang Export-Maltfabriks over hundredårige lange virke, som i det seneste år. Det nye regnskab viser største dyk på bundlinjen i topchefens hukommelse. Virksomheden er dog godt polstret, forsikrer han, men han frygter den usikkerhed, som energikrisen lige nu medfører.