FødevareWatch

Unibrew ser ikke konsekvenser af megafusion

Ligesom Carlsberg mener bryghuset Royal Unibrew heller ikke, at fusionen mellem ølgiganterne AB Inbev og Sabmiller vil få konsekvenser for deres markedsandel.

Koncernchefen i Royal Unibrew, Henrik Brandt, tager det helt roligt i forhold til fusionen mellem ølgiganterne Sabmiller og AB Inbev. På billedet ses Henrik Brandt. | Foto: Jyllands-Posten

Der er ingen bekymringsrynker hos koncernchefen i Royal Unibrew, hvis den store fusion mellem AB Inbev og Sabmiller bliver til noget. Det siger han til Ritzau Finans.

"I de geografier, vi opererer i, har den (megafusionen, red.) ikke betydning. Den har kun betydning i USA og muligvis i Kina, vurderer han og ser der for ikke umiddelbar konsekvenser for Unibrew."

Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder i 30 dage - HER!

Selvom de to giganter kan få en markedsandel på omkring 30 pct. i Italien, som er et vigtigt marked for Unibrew, bekymrer det heller ikke Henrik Brandt.

"I Italien opererer vi kun i superpremium-segmentet og 70-75 pct. af vores omsætning går direkte til cafeer, restauranter og lignende, siger han og fremhæver også, at Unibrew trods alt kun er en meget lille spiller i støvlelandet."

Henrik Brandt tror heller ikke på der kommer interessante lunser til salg i Østeuropa:

"Jeg har konkurrenceretsligt svært ved at se den eventuelle fusion få konsekvenser i Europa, siger han og kun hvis de to giganter ville sælge fra i Europa, hvilket han ikke tror på, kunne der komme noget interessant frem. Han vurderer, at kun i Italien bliver de to giganter store og kommer op på siden af Heineken."

Carlsberg-topchef tager udsigt til storfusion af rivaler helt køligt

Stædig sydafrikaner står i vejen for historisk ølfusion

Medie: Sabmiller afviser lavt AB Inbev-bud

Analytiker: Sabmiller-salgstal tyder på bedring i Europa

Sabmiller-aktien er blandt bundslatterne i London

Sabmiller-regnskab: Latinamerika og Afrika driver væksten frem

Bryggerifusions skæbne kan blive afgjort i USA

Stor ølfusion kræver overtalelse

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier