FødevareWatch

Amerikansk bryggerikoncern forlader Kina

Amerikanske Molson Coors vil ifølge et lokalt medie forlade Kina. Beslutningen forklares med øget konkurrence fra mindre aktører.

Foto: Sabmiller/PR

Den amerikanske bryggerikoncern Molson Coors Brewing Company er på vej til at forlade det kinesiske marked.

Det skriver hjemmesiden china.org.cn med henvisning til det lokale medie yicai.com.

Ifølge mediet har Molson Coors så godt som lukket ned i Kina, hvor man har opsagt både sit personale og sine kontrakter med partnere, og selskabet planlægger helt at forlade landet ved udgangen af i år.

En unavngiven kildee siger til yicai.com, at Molson Coors stadig forhandler sine produkter i det store asiatiske land, men selskabet har allerede lukket ned for sine markedsføringsaktiviteter i Kina, hvor man har været til stede siden 2001.

Molson Coors kan dermed rette fokus mod hjemmemarkedet i Nordamerika, hvor man sælger sine produkter gennem en joint venture med britiske SabMiller, kaldet MillerCoors. Det er ikke utænkeligt, at Molson Coors i den nærmeste fremtid kan overtage styringen af MillerCoors helt.

Følger man bryggeribranchen er det næppe nogen nyhed, at SabMiller muligvis står overfor en gigantisk sammenlægning med sin belgisk-baserede rival Ab InBev. De to selskaber er de to største aktører på den globale bryggerimarked, og en eventuel fusion vil højst sandsynlig være betinget af omfattende frasalg af forretningsdele, blandt andet i USA.

Her det været nævnt fra flere observatører, at et frasalg af SabMillers andel i joint venturen til den amerikanske partner er et yderst sandsynligt scenarie. Og det kinesiske exit må uden tvivl give ny næring til de rygter.

Bryggerifusions skæbne kan blive afgjort i USA

Gigantopkøb vil være betinget af frasalg

MillerCoors lukker bryggeri

Mere fra FødevareWatch

Isproducenterne melder klar til at kæmpe om sommermarkedet

De danske isproducenter forventer, at de får en af de bedste sæsoner nogensinde, og alle har de en formel for, hvordan de skal vinde danskernes gunst. Der er dog ikke én formel, der er ens, men der er utallige nye produkter og tiltag på vej.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier