FødevareWatch

Carlsberg er tynget af europæiske problemer

Carlsberg skuffer på bundlinjen i andet kvartal, hvor dårligt vejr og svag vækst i Europa har tynget verdens fjerdestørste bryggeri. Asien er dog et lyspunkt. Spareplanerne skal samtidig revideres.

Foto: Esben Nielsen, Jyllands-Posten

Bryggeriet Carlsberg havde et skidt andet kvartal, hvor både det store vesteuropæiske marked og det østeuropæiske marked gik tilbage.

I Vesteuropa var det blandt andet dårligt vejr, der var bag tilbagegangen, lyder det fra Cees 't Hart, der er administrerende direktør hos Carlsberg.

"Første halvår 2015 har været udfordrende for selskabet med svagere end ventede resultater i Vesteuropa og en markedsnedgang i Østeuropa. I Vesteuropa oplevede vi dårligt vejr i andet kvartal og nåede ikke alle de ventede besparelser."

Mens jeg er glad for medarbejdernes entusiasme og engagement, anerkender jeg også, at vi skal løbe ekstra hurtigt for at indfri det fulde potentiale"

Cees t'Hart, adm. direktør, Carlsberg
"For hele året venter vi derfor ikke, at den stærke præstation i Asien er nok til at gøre op for de svagere end ventede resultater i Vesteuropa og de udfordrende markedsforhold i Østeuropa," siger topchefen i regnskabet for andet kvartal.

Her viste hovedtallene sig over en bred kam skuffende i forhold til analytikernes forventninger, og samtidig sænker Carlsberg forventningerne til hele 2015 ganske betragteligt.

Samtidig kom Carlsberg ikke i mål med de besparelser, som bryggeriet gerne vil have gennemført, og derfor varsler den nye topchef, Cees 't Hart, at der er en større revision af spareplanerne - og strategien for Carlsbergs finansielle fleksibilitet - undervejs.

"Da jeg kom til Carlsberg i midten af juni, er jeg ved at lære selskabets mulighed og udfordringer at kende. Mens jeg er glad for medarbejdernes entusiasme og engagement, anerkender jeg også, at vi skal løbe ekstra hurtigt for at indfri det fulde potentiale i selskabet. For at gøre det har vi indledt en proces for at revidere selskabets strategi for at genetablere og yderligere styrke vores finansielle fleksibilitet. Resultaterne af denne proces vil blive annonceret i første halvår 2016," siger han i regnskabet.

Overskud lavere end forventet

Verdens fjerdestørste bryggeri nåede i koncernens andet kvartal et aktionærresultat - overskud efter skat og minoriteter - på 1585 mio. kr. mod et overskud på 2210 mio. kr. i samme periode i 2014.

Resultatet i kvartalet i år var klart dårligere end ventet blandt analytikerne, der ifølge Ritzau Estimates ventede et overskud på 1920 mio. kr

Resultaterne blev opnået på baggrund af en omsætning, der for kvartalet blev 19.931 mio.kr. mod 19.162 mio. kr. i samme periode i 2014 og en forventning fra analytikerne om 18.937 mio. kr.

Overskuddet på den primære drift (EBIT) før særlige poster landede på 2,9 mia. kr. mod 3,6 mia. kr. i andet kvartal sidste år. Her havde analytikerne ventet godt 3,3 mia. kr.

Særlige poster udgjorde en udgift på 173 mio. kr. mod en udgift på 95 mio. kr. i samme kvartal året før. Analytikerne havde før regnskabet ventet, at de særlige poster udgjorde en udgift på 75 mio. kr. i kvartalet

Østeuropas drift skuffer stort

Carlsbergs østeuropæiske forretning, herunder i særdeleshed Rusland, hvor Carlsberg er klar markedsleder med en markedsandel på små 40 pct, klarede sig dårligere end ventet i andet kvartal i år.

Østeuropa-divisionen kom ud af andet kvartal med en omsætning på 3821 mio. kr. mod 4992 mio. kr. i samme kvartal i 2014. Analytikerne havde ifølge Ritzau Estimates ventet en omsætning på 4166 mio. kr. i divisionen.

Resultatet af den primære drift for divisionen landede på 985 mio. kr. mod 1518 mio. kr. i samme periode året før. Analytikerne havde ventet en tilbagegang til 1156 mio. kr.

I Rusland er leverancerne faldet med 19 pct. år til år som følge af reducerede lagre his distributørerne.

"Lagerreduktionerne har været drevet af den markante nedgang i økonomien og det deraf følgende fald på ølmarkedet såvel som hurtigt skifte i afsætningskanalerne," forklarer Carlsberg, der dog også har formået at hæve priserne.

Dermed steg det russiske ølmarked målt i værdi med en lav encifret pct., trods et volumenfald på estimeret 9 pct.

"Vi hævede priserne i Rusland i januar, marts og maj, hvilket resulterede i et stærk udvikling i pris/produktmiks," skriver Carlsberg om udviklingen

Carlsbergs markedsandel var i andet kvartal i år i Rusland på 36,1 pct. Der er fortsat et stykke op til tidligere højder på lige over 40 pct.

I Asien skinner solen

Carlsberg solgte i andet kvartal i år for flere kroner øl i bryggeriets indtjeningsmæssigt mindste region - Asien - end ventet af analytikerne.

Omsætningen nåede 4411 mio. kr. mod 3193 mio. kr. i andet kvartal året før. Analytikerne havde ifølge Ritzau Estimates ventet en omsætning i Asien i kvartalet på 4119 mio. kr.

Resultatet af primær drift i regionen blev på 756 mio. kr. mod 580 mio. kr. i samme periode i 2014. Her havde analytikerne ventet 701 mio. kr Salget af øl blev på 11,1 mio. hektoliter mod 9,8 mio. hektoliter i samme kvartal i 2014.

En væsentlig del af den store forskel på andet kvartal i år og andet kvartal sidste år skyldes opkøbet af Chonqing Eastern Asset

Er Carlsberg klar til kinesisk kamp?

Carlsberg: Ingen fest og bægerklang i vente

Carlsberg fyrer 75 i Danmark

Nye problemer for Carlsberg i Malawi

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier