Er Carlsberg klar til kinesisk kamp?

Carlsberg er som konkurrenterne under pres, når væksten i salget af billigt kinesisk øl stagnerer. Premium brands kan være løsningen, vurderer analytiker.
Foto: Imaginechina via AP
Foto: Imaginechina via AP

Kan det lykkes for Carlsberg at flytte en del af de kinesiske forbrugere fra at købe de billigste øl til i stedet at købe premium brands, kan en stagnerende udvikling i Kina vendes, vurderer Morten Imsgaard, senioranalytiker i Sydbank, i dagens udgave af Børsen.

"I Chongqing har Carlsberg en række mindre brands, som må forventes at lide under den her udvikling. Det vil derfor give Carlsberg et ekstra incitament for at sætte skub i den udvikling, hvor forbrugeren rykkes over til premium brands," siger han med henvisning til aktiviteterne i afdelingen Chongqing Eastern Assets, som indeholder Carlsbergs seneste bryggeriopkøb i den store centralkinesiske millionby.

Ifølge Børsen har et par af Carlsbergs konkurrenter noteret volumentilbagegang i Kina på tre og seks pct. som resultat af den stadig strammere kinesiske situation.

Udover at tilbyde de stadig købestærke kinesere Carlsberg-øl, kan der ifølge Morten Imsgaard også ligge muligheder  at gøre et eller flere af de mest succesfulde lokale brands fra Chongqing til landskendte brands.

Fokus på påske, priser og premium i Carlsberg-regnskab

Carlsbergs russiske fodlænke løsner grebet en anelse

Carlsberg-boss: "Uanset hvad, så er Rusland en god forretning"

Medie: Carlsberg går efter slovensk bryggeri 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også