Er Carlsberg klar til kinesisk kamp?

Kan det lykkes for Carlsberg at flytte en del af de kinesiske forbrugere fra at købe de billigste øl til i stedet at købe premium brands, kan en stagnerende udvikling i Kina vendes, vurderer Morten Imsgaard, senioranalytiker i Sydbank, i dagens udgave af Børsen.
"I Chongqing har Carlsberg en række mindre brands, som må forventes at lide under den her udvikling. Det vil derfor give Carlsberg et ekstra incitament for at sætte skub i den udvikling, hvor forbrugeren rykkes over til premium brands," siger han med henvisning til aktiviteterne i afdelingen Chongqing Eastern Assets, som indeholder Carlsbergs seneste bryggeriopkøb i den store centralkinesiske millionby.
Ifølge Børsen har et par af Carlsbergs konkurrenter noteret volumentilbagegang i Kina på tre og seks pct. som resultat af den stadig strammere kinesiske situation.
Udover at tilbyde de stadig købestærke kinesere Carlsberg-øl, kan der ifølge Morten Imsgaard også ligge muligheder at gøre et eller flere af de mest succesfulde lokale brands fra Chongqing til landskendte brands.
Fokus på påske, priser og premium i Carlsberg-regnskab
Carlsbergs russiske fodlænke løsner grebet en anelse
Carlsberg-boss: "Uanset hvad, så er Rusland en god forretning"