FødevareWatch

Sun Lolly's ejer skruer op for ekspansionsplanerne

Co-Ro holding, der blandt andet ejer varemærkerne Sun Lolly og Sunquick, tjener mange penge på at sælge sine frys-selv is og levere koncentrat til sine fabrikker flere steder i verden. Nu skal forretningen udvides både i Danmark og på verdensplan.

Co-Ro holding, der sælger på mere end 100 markeder og er en af verdens førende leverandører af frugtbaserede læskedrikkoncentrater har ekspansionsplaner.

Der skal åbnes et regionskontor i Dubai, og produktionen i Kina og Malaysia skal udvides. I Frederikssund skal der sættes flere produktionslinjer ind. Og virksomheden ejer allerede nabogrunden, hvor der om nogle år efter al sandsynlighed skal udvides med nye fabriksbygninger.

Der er i det hele taget sat turbo på udviklingen hos Co-Ro, der i Danmark er bedst kendt for sine frys-selv is Sun Lolly og koncentrerede læskedrikke som Sunquick, Suntop, Suncola og forskellige juicer.

Alle disse varemærker ejes under paraplyen Co-Ro, der i sidste regnskabsår omsatte for 1,7 mia. kr. og lavede et resultat før skat på 243 mio. kr. med sine i alt 1000 medarbejdere på verdensplan. Det er en af Frederikssunds største arbejdspladser med over 300 ansatte.

"Vi har haft en støt og god forretning med en gennemsnitlig stigning i omsætningen de seneste år på 5-8 pct. Det er bedre end markedet inden for koncentrerede læskedrikkede. Vores bruttoresultat er gået meget frem siden 2010, men nu vil vi gerne tage endnu et skridt opad. Derfor satser vi i de kommende år hårdere i de lande, hvor vi allerede er, og vi vil også gå mere ind i Europa end i dag," siger koncernchef Søren Holm Jensen fra Co-Ro.

Forretningsmodellen er skruet sådan sammen, så man på fabrikken i Frederikssund dels forarbejder frugt til koncentrat som sendes til videreforarbejdning i Mellemøsten, Kina og Malaysia. Og dels en egentlig produktion af læskedrikke og frys-selv is til nærmarkederne i Danmark, Skandinavien og Nordeuropa.

Co-Ro styrke er, at man formår at sende koncentratet til eksempelvis Saudi-Arabien, uden at det forringer produktet. Og derefter kan man sammen med sin mangeårige saudiske partner blande koncentratet til forskellige drikkevarianter og emballere det til det egentlige salg. Den model giver store besparelser på logistiksiden og sikrer en ensartet kvalitet.

"Jeg vil ikke komme med finansielle mål for de kommende år, men det er klart planen, at vi skal vokse mere end i de foregående år. Det skal helt sikkert være ved hjælp af organisk vækst, hvor vi får flere af vores produkter ind på flere markeder, men det kan også ske gennem opkøb," siger Søren Holm Jensen.

Co-Ro er fondsejet og er dermed ikke til salg. Soliditetsgraden er helt oppe på over 70, og der er mere end 700 mio. kr. til potentielle opkøb, udvidelser og markedsføringssatsninger. Egenkapitalen er på 1,2 mia. kr., og virksomheden er stort set gældfri.

Selv om bruttoresultatet er vokset støt de seneste år, så faldt overskuddet før finansielle poster i 2014 marginalt.

"Det skyldes, at vi sidste år investerede rigtig mange penge i markedsføring, og det vil vi få glæde af i år, så det var helt bevidst. Og det vil vi også gøre i år. Men jeg er ikke i tvivl om, at vores overskud før og efter skat vil blive bedre i 2015 end i 2014," siger Søren Holm Jensen.

Søren Holm Jensen satte sig i chefstolen i april og har en lang fortid hos Carlsberg. Han har været chef for Carlsberg i både Hongkong og Malaysia og var senest med i topledelsen af Carlsberg Vesteuropa. Det er de senere års mest succesrige region for Carlsberg.

I modsætning til produkterne fra Carlsberg skal Co-Ro ikke kæmpe mod den stigende tendens som drejer forbrugernes vaner over mod mere sunde drikke.

"Man kan sige, at vi er begunstiget af en trend mod mere naturlige ingredienser, fokusering på sundhed og non-alcoholic drikkevarer. Desuden er vores marked præget af lav konsolidering på verdensplan. Mindre producenter og private labels sidder på omkring 70 pct. af markedet inden for juicedrikke," siger Søren Holm Jensen.

Sun Lolly-ejer vil indtage Afrika

Triste regnskabstal fra Fun-producent 

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier