180 år gammel tehandel blev en af landets første netbutikker

Hos A.C. Perchs Thehandel passer man rigtig godt på gamle traditioner. Men det forhindrede ikke femte generation i familien i at få digitaliseret forretningen allerede i 1998.
Perchs Thehandel i København havde allerede i 2012 50 procent af deres salg af te på internettet. Kirstine Nielsen. | Foto: PER FOLKVER/POLFOTO/ARKIV
Perchs Thehandel i København havde allerede i 2012 50 procent af deres salg af te på internettet. Kirstine Nielsen. | Foto: PER FOLKVER/POLFOTO/ARKIV
AF JESPER KILDEBOGAARD

Butikken åbnede i 1835, og det eneste, der har ændret sig siden dengang, er overgangen til elektrisk belysning og nye ansigter bag disken – groft sagt.

Men ligesom elektricitet erstattede dampmaskiner og gaslamper og ændrede forretningsmulighederne i mange brancher, har digitaliseringen og internettet ændret afgørende på fremtidens måde at drive forretning på.

Og hos A.C. Perchs Thehandel var man hurtige til at gribe de nye muligheder – før de fleste andre butikker i landet.

"Vi kom på nettet i 1998, for vi tænkte, det var en måde at komme bredere ud, uden at vi skulle forsøge at klone vores butik fysisk. Og vi havde en del postordre-kunder allerede, så vi fik sat strøm til de gamle kartotekskort over kunderne," siger Christian Hincheldey, adm. direktør for A.C. Perchs Thehandel og femte generation af ejere, sammen med sin søster.

Dengang blev det til en hjemmeside bygget i Microsoft Frontpage – et simpelt og brugervenligt hjemmesideprogram – og bestillingerne skulle kunderne sende ind via e-mail, inklusive kreditkort-data til betaling.

"Det kørte sådan indtil 2004, hvor PBS (nu Nets, red.) mente, at det var en dårlig idé. Men fordi vi som en gammel virksomhed havde meget høj troværdighed, turde folk godt aflevere de informationer," siger Christian Hincheldey.

4. generation af familien Perchs stod i 2012 klar til at overtage A. C. Perchs Thehandel Kronprinsensgade 5 i København. Fra venstre er det Annelise Hincheldey, Stine Hincheldey Alwén, Christian Hinchedey og Henning Ravn. | Foto: NIELS HOUGAARD
4. generation af familien Perchs stod i 2012 klar til at overtage A. C. Perchs Thehandel Kronprinsensgade 5 i København. Fra venstre er det Annelise Hincheldey, Stine Hincheldey Alwén, Christian Hinchedey og Henning Ravn. | Foto: NIELS HOUGAARD

Han stod selv i spidsen for firmaets tidlige digitale strategi, fordi han allerede da havde snuset til nettets muligheder ved at opbygge en portal for skirejser. Og dermed var han lidt bedre rustet end gennemsnittet til at navigere i det nye land. Har man ingen it- eller web-forudsætninger, kan det være svært at gennemskue, siger han.

"Som lille virksomhed bliver man ofte bombarderet af forskellige udbydere, som sjældent har den helt rigtige løsning. Det er enormt svært at navigere i. Hvis man ikke ved lidt om, hvad der er rigtigt og forkert, kan man hurtigt bruge rigtig mange penge på leverandører og sige ja til noget, som er virkelig dårlig value. Det koster jo nærmest en kvart million bare at sige goddag og få lavet en kravspecifikation," siger direktøren.

Kaffedyrkere: Bæredygtighed er et europæisk fænomen

Og der er ikke meget tid til at hvile på laurbærrene, for kravene ændrer sig hele tiden. Nu skal en webshop være klar til mobilbrug, der skal være apps, og de sociale medier skal indtages.

"Brugernes adfærd skifter rigtig hurtigt, så man skal være klar til at reagere og gå derhen, hvor kunderne er. Det seneste ønske er flere leveringsmuligheder, så man kan vælge udlevering eller døgnboks eller andet – folk bruger det hele," siger Christian Hincheldey.

For en virksomhed som A.C. Perch har det været ekstra vigtigt at huske firmaets sjæl og historie, også i overgangen til nye medier og kontaktflader. Derfor er man for eksempel Des med kunderne på Facebook.

"Det er vi nok de eneste, som er. Ikke for at være højrøvede, men for at signalere, at vi er en gammel virksomhed, med en lidt mere gammeldags tone. Det tager bare lidt tid at lære nye skribenter at huske det," siger Christian Hincheldey.

Omvendt er de sociale medier en rigtig god mulighed for at fortælle nogle af de mange historier, den gamle virksomhed rummer, eller dele ud af erfaringerne om te.

"I Norge har vi skullet bygge op fra bunden, og her har vores brug af Facebook og Instagram bare været virkelig vigtigt. Det er online, der virker, så vi har stort set kun digital markedsføring," siger Christian Hincheldey.

Bønner og bønder under pres i Colombia

Andre muligheder bliver dog valgt fra af respekt for den tillid, som kunderne har til den gamle tebutik, for eksempel at analysere på, hvad kunderne tidligere har købt, og sende dem nye tilbud.

"Vi passer meget på med big data til markedsføring, for der vil nok være en del af vores kunder, som vil blive stødt, hvis de fik tilbud ud fra analyser af vores databaser. Vores kundekontakt skal være sober og god," siger han.

At A.C. Perchs Thehandel gik online allerede i 1998 fik gjort ’fjernsalget’ til en stadig større del af forretningen, og i dag sker cirka halvdelen af salget online. Men selvom god kundeservice og hurtig håndtering af dårlige oplevelser er flyttet med på nettet, er det en anden dialog.

"Ulempen er, at vi distancerer os mere fra kunderne online end i den fysiske detailhandel. Du kan bedre bygge en god forbindelse op til dem, når du står face to face i forretningen. På nettet er de ikke loyale på samme måde, så vi har oplevet, at stamkunder har forladt os, efter de kom online og opdagede en konkurrent, der var lidt billigere. Før var det andre tehuse i København, der var vores konkurrenter – nu er det alle te-udbydere på nettet," siger Christian Hincheldey.

Alle udfordringerne ved at bevæge sig i ukendt område bliver dog overstrålet af den udvikling, som webshoppen og de digitale kanaler har gjort mulig gennem årene. Fra en enkelt butik i København og lidt postordresalg – til i dag online-salg i hele Norden og butikker i Aarhus og Japan.

"Nettet har været den helt store katalysator for vores forretning," understreger direktøren.

Irma- og Coop-chefer får plads i Blå Bog

Dagrofa fletter fingre med Nemlig.com

Brasiliansk eksportrekord præger kaffe-verdenskort

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også